Thursday, April 3, 2014

KENYA - Tokoh Muslim Dibunuh


ulama kenyaUlama Muslim terkemuka Kenya telah dibunuh di Mombasa pada hari Selasa , 1 April dalam serangan terbaru yang mensasarkan Ulama  Muslim di  Kenya .

” Saudara kita Ustaz Abubakar Shariff Makaburi telah meninggalkan kita . Dia telah gugur, ” kata seorang ulama  di sebuah masjid di Kisauni , daerah yang didominasi Muslim di dekat Mombasa , mengatakan melalui pembesar suara pada Selasa malam.

” Semoga jiwanya beristirahat dalam kedamaian . Beliau telah meninggal secara berani . “

Makaburi , yang sering mengenakan jubah putih , gugur  saat ia meninggalkan pejabat mahkamah sekitar 15 km sebelah utara dari kota pelabuhan Mombasa , ujar ketua polis untuk daerah Kisauni  kepada wartawan .

Beliau sedang menanti bersama beberapa temannya setelah menghadiri sidang pengadilan, secara mendadak sebuah kenderaan mendekat dan menyerbu  dengan rentetan peluru yang akhirnya membunuh ulama tersebut , Ngtia menambahkan .

” Mereka sedang menunggu untuk sebuah kereta untuk menjemput mereka, secara mendadak  orang-orang di dalam kereta lainnya yang lalu menembaki mereka . Kami tidak tahu siapa yang membunuh mereka dan alasannya . Kami akan melakukan siasatan , ” tambahnya.

Setelah berita gugurnya  Ustadz Makaburi itu , para pemuda marah dan berkumpul di luar pejabat polis di mana jasad korban telah diambil . Polis melepaskan tembakan ke udara untuk mendorong kembali pendukung ulama tersebut yang marah.

Ulama Makaburi sering dituduh  oleh pihak Amerika Syarikat dan Dewan Keamanan PBB bahawa beliau mendukung kelompok pemberontak Somalia al- Shabab , Makaburi telah tercatat oleh PBB sebagai perekrut para pemuda  untuk kelompok al- Shabab .

Sebelumnya  , Ulama Syahid tersebut  telah lama membantah tuduhan membantu untuk membiayai al- Shabab dan merekrut para pemuda di Mombasa

Kembali terkuak , sebelum meninggalnya Ustad Makaburi itu , dalam sebuah wawancara, d ia pernah mengharapkan kematiannya terbunuh oleh  pasukan keamanan Kenya .

” Saya tidak takut untuk keselamatan saya , ” katanya kepada BBC di bulan Desember 2013 , dalam sebuah wawancara .

” Saya tahu mereka akan membunuh saya ,  kerana  saya seorang Muslim , saya percaya bahwa hidup dan mati saya [ adalah ] di tangan Allah . “

” Hidup saya dalam bahaya . Mereka akhirnya akan membunuhku . Mereka akan melakukan itu , ” katanya .
Kematian Makaburi itu bisa membangkitkan kerusuhan di daerah pesisir di mana sebahagian besar Muslim Kenya menetap .

Oktober tahun lalu, ulama  Muslim Ibrahim ” Rogo ” Omar juga ditembak mati di Mombasa .
Pembunuhan ulama Makaburi hampir serupa dengan pembunuhan Aboud Rogo Mohammed , yang gugur  pada bulan Agustus 2012.
Imam Mohammed juga telah dituduh serupa, iaitu turut merekrut dan penggalangan dana untuk al- Shabab .(OI.ney/KH)

No comments: