Tuesday, April 22, 2014

MESIR - Hanya Dua Orang Calon Presiden?

Mantan Perdana Menteri pemerintahan sementara Mesir, Dr Hazem Beblawi, menyebut terpilihnya Marshal Abdel Fattah Sisi dalam pilihanraya akan datang akan menjadikan Mesir kembali ke era rejim militer.

Selain itu Dr Hazem Beblawi mengatakan bahawa pihak militer Mesir tidak akan menerima pemerintahan awam kembali berkuasa di negeri piramid, dan hanya Sisi yang dapat menundukan pihak militer tersebut.

Dalam wawancaranya di stesenn MBC Mesir pada hari Ahad (20/04) lalu, Dr Hazem Beblawi mengatakan “ Marshal Sisi adalah satu-satunya calon yang akan mampu mengendalikan lembaga militer Mesir, kerana di Mesir tidak ada yang mampu menekan militer selain dirinya.”

Tercatat menjelang pemilihan calon presiden akan datang hanya Marshal Abdel Fattah Sisi dan Hamdeen Sabahi yang mengisyhtiharkan dirinya sebagai calon presiden Mesir, sedangkan calon lainnya tidak berani untuk mengajukan diri kerana takut akan kekuasaan militer.

Perlu diketahui bahwa KPU dan pengadilan Mesir telah mengeluarkan arahan tidak menerima calon dari kalangan yang dianggap sebagian dari Ikhwanul Muslimin. (Shourouknews/Ram) sumber

No comments: