Wednesday, April 9, 2014

PALESTIN - Abbas Contohi Gaddafi, Wujudkan Pasukan Wanita


PALESTINIAN-ISRAEL-SECURITY-WOMEN

Di zaman emansipasi wanita seperti hari ini, mereka ingin bekerja seperti layaknya kaum lelaki di pelbagai tempat di belahan dunia manapun. Tidak terkecuali di wilayah Tebing Barat, Palestin, disini kita dapat melihat wanita mengambil alih beberapa pekerjaan yang sepatutnya dipegang oleh kaum lelaki.

Antara mereka ada yang mengambil alih posisi datuk bandar, seorang menteri dan hakim, ataupun terjun dalam dunia perdagangan dan ekonomi.

Ada yang berbeza pada hari Sabtu (05/04) lalu di Tebing Barat, Palestin. Untuk pertama kalinya dalam sejarah berdirinya negara ini, Presiden Mahmoud Abbas mewujudkan angkatan pertama Pengawal Presiden dari kalangan wanita.

Tercatat sebanyak 25 orang pasukan wanita terlatih Palestin mengikuti acara tersebut. Mereka adalah lulusan dari Universiti Kemerdekaan, bahagian dari akademi polis di kota Jericho (Ariha dalam bahasa Arab).

Latihan bagi kaum hawa ini berlangsung di Pusat Pelatihan Pasukan Pengamanan Presiden di kota Jericho (Ariha dalam bahasa Arab) yang meliputi latihan menembak, bela diri, menuruni bangunan 6 lantai dan sejumlah latihan dasar lainnya bagi seorang Paspamres, seperti disiarkan  aklhbar Britain The Independent.

Pengarah program , Brigadir Munir Razyah, mengatakan “ini adalah contoh bagi wanita dan ibu Palestina yang selalu menjadi pendorong kaum lelaki dalam semua tahap perjuangan.”

Perlu dicatat bahwa Pasukan Pengawal Presiden Palestin terdiri dari 2,600 Element dan semuanya adalah kaum lelaki. Sedangkan pasukan wanita hanya menyumbang 3 % dari 30 ribu pasukan militer dan pegawai polis yang ada di wilayah Tebing Barat, Palestin. (Skynewsarabia/Ram)

No comments: