Tuesday, April 22, 2014

PALESTIN - Amnesty Int. Ajak Rakyat Kumpul Bukti

Amnesty International mengecam penggunaan kekerasan berlebihan dan senjata maut oleh pihak berkuasa Israel dalam membubarkan demonstrasi warga Palestin sepanjang tahun 2014.

Kecaman ini datang dalam sebuah surat yang diterima Menteri Informasi Palestin dari juru cakap rasmi organisasi, sekaligus bertindak sebagai direktur eksekutif untuk wilayah Timur Tengah dan Afrika Utara, Said Boumedouha.

Dalam surat tersebut Amnesty International hingga kini masih mencari bukti dan dokumen pelanggaran HAM Israel yang berkaitan dengan pembunuhan seorang hakim terkemuka Raid Zu’aytir di pintu perlintasan Karamah, dan Saji Darwish di desa leptin, Palestin.

Sebelumnya pemerintah Palestina meminta meminta organisasiantarabangsa pemantau HAM untuk mengambil langkah yang lebih efektif untuk melindungi rakyat Palestin dari jenayah pendudukan dan penyeksaan pihak Israel.

Dalam suratnya Amnesty Internasional meminta pemerintah Palestin untuk bekerjasama menyediakan bukti dan data tentang praktik pelanggaran HAM oleh Israel.

Organisasi internasional ini mengajak kerjasama kepada semua awak media dan rakan wartawan serta warga Palestin untuk mendokumentasikan semua jenayah Israel, sehingga dapat mengajukan para pimpinan dan pejabat Israel ke pengadilan internasional. (Dostor/Ram) sumber

No comments: