Sunday, June 1, 2014

Abbas dan Perez Akan Bertemu di Vatican


abbas-peresJurucakap untuk Ketua Gereja Katolik menyatakan bahawa Presiden Mahmoud Abbas dan Shimon Peres dijadualkan akan mengunjungi Vatican pada tanggal 8  Jun mendatang, untuk melakukan doa bersama dengan Paus Francis bagi perdamaian di Timur Tengah.

Dalam keterangannya hari Khamis (29/05) , Pastor Federico Lombardi mengatakan “ doa bersama bagi perdamaian di Timur Tengah dilakukan pada petang hari 8 Jun dan akan dihadiri oleh Presiden Shimon Peres dan Mahmoud Abbas.”

Dalam kunjungan 3 hari ke wilayah Timur Tengah yang berakhir pada hari Isnin (26/05) , Paus Francis mengundang Presiden Shimon Peres dan Mahmoud Abbas untuk melakukan doa bersama di Vatican bagi kedamaian di wilayah Timur Tengah.

Dalam keterangannya di dalam pesawat yang membawanya ke Rom, Paus Francis menegaskan “Pertemuan di Vatikan adalah untuk berdoa bersama-sama dan tidak untuk tujuan mediasi. Setelah berdoa mereka akan kembali ke negaranya.”

Menurut keterangan seorang pegawai Palestin menyatakan bahawa Presiden Mahmoud Abbas dijadualkan akan berangkat ke Vatican pada 6 Jun akandatang, sementara Shimon Peres telah mengatakan kepada Paus menerima undangan tersebut tanpa menyebutkan tarikh keberangkatannya. (Rassd/Ram) sumber
 sumber

No comments: