Friday, June 6, 2014

BRITAIN Kecam Tindak Balas Israel


haguePemerintah Britain mengecam keputusan pembangunan 1500 unit rumah baru oleh pemerintah Israel di wilayah Tebing Barat dan Jerusalem Timur, sebagai reaksi atas pembentukan pemerintah baru konsensus nasional Palestin.

Dalam keterangan rasminya, Menteri Luar Negeri Britain, William Hague, mengatakan “Saya perihatin dengan keputusan yang diambil pegawai Israel untuk menambah perumahan baru di Tebing Barat dan Jerusalem Timur, keputusan tersebut telah menutup celah untuk mencapai perdamaian antara 2 negara.”

William Hague menambahkan “pembangunan unit baru Israel tidak sesuai dengan undang-undang antarabangsa dan dapat mengancam solusi dua negara Israel-Palestin untuk mengakhiri konflik.”

Hague menekankan bahawa solusi dua negara adalah satu-satunya jalan keluar untuk mengakhiri krisis Israel – Palestina dan menyerukan kedua negara untuk berjalan ke arah tersebut.

Khamis (05/06)  Menteri Perumahan Israel Uri Ariel mengumumkan pembangunan 1500 unit rumah baru di wilayah Tebing Barat dan Jerusalem Timur, Palestina. (Rassd/Ram) sumber

No comments: