Friday, June 6, 2014

Israel Balas Dendam, PALESTIN Beri Amaran

Pemerintah Israel mengumumkan pembangunan 1500 unit pemukiman baru di wilayah Tebing Barat dan Jerusalem Timur, sebagai respon atas pembentukan pemerintahan baru konsensus nasional Palestin hari Isnin (02/03).

Dalam keterangan rasminya pada Khamis (05/06) malam, Menteri Menteri Perumahan Uri Ariel mengatakan “Saya menyambut keputusan pemerintah Israel yang memberikan respon tepat kepada pemerintah teroris Palestin, Israel memiliki hak dan kewajiban untuk membangun permukiman di seluruh negeri,” seperti disiarkan akhbar Haaretz, Israel.

Sementara itu menanggapi tindakan baru tersebut, pemerintah Palestin menuntut Amerika Syarikat untuk bergerak serius menghentikan pembangunan pemukiman baru Israel.

Dalam keterangan media jurucakap kepresidenan Palestin, Nabil Abu Radinah, pada Khamis malam mengatakan “pembangunan pemukiman baru datang pada saat dunia menyatakan dukungan bagi pemerintah persatuan nasional Palestin, Israel ,mesti menyedari bahawa langkah pemukiman tidak dapat diterima masyarakat dunia.”

Nabil menambahkan “pemerintah Palestin akan merespon tindakan Israel tersebut dengan respon yang belum pernah terjadi sebelumnya.”

Israel menanggapi marah pelantikan pemerintah konsensus nasional Palestin hari Isnin lalu yang mendapat sambutan baik dari pemerintah Amerika Syarikat, PBB, Uni Eropa dan Rusia. (Skynewsarabia/Ram) sumber

No comments: