Monday, June 2, 2014

PALESTIN - Netanyahu Ugut Fatah-Hamas


ISRAEL-PALESTINIAN-GAZA-CONFLICT-NETANYAHU
Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu, memperingatkan para pemimpin dunia untuk tidak terburu-buru untuk mengakui pemerintah persatuan nasional Palestin yang dirancang akan diumumkan pada hari Isnin (02/05).

Benjamin Netanyahu menegaskan bahawa Israel tidak akan percaya bahwa pemerintahan baru Palestin akan terdiri dari para teknokrat, dan berjanji akan mempromosikan pemerintah persatuan nasional Palestin sebagai pemerintahan terorisme kerana adanya kehadiran Hamas.

Israel telah membekukan pembicaraan damai dengan Pihak Berkuasa Palestin, setelah Hamas dan Fatah mencapai rekonsiliasi nasional pada April 23 lalu.

Sebelumnya Presiden Mahmoud Abbas telah memperingatkan bahawa Israel telah memboikot pemerintah Palestin sejak pengumuman perjanjian rekonsiliasi tersebut. Dan mengatakan “Israel ingin menghukum kami kerana kesepakatan dengan Hamas dalam pemerintah ini, kerana setiap langkah Palestin akan memiliki reaksi dari Israel.”

Menurut sejumlah pengamat menyatakan bahawa Mahmoud Abbas menilai tidak akan dapat mencapai kedamaian dengan Netanyahu, dan menyedari sudah tiba saatnya untuk mengatur urusan internal Palestin. (Bbcarabic/Ram) sumber

No comments: