Friday, June 13, 2014

PALESTIN - Ratusan Kedai Sertai Mogok


mogok makan palestinaRatusan kedai di kota Al Quds mengadakan aksi mogok jualan sepanjang hari Khamis (12/06), sebagai bentuk solidariti terhadap ratusan tahanan yang telah melakukan aksi mogok makan sejak 24 April lalu.

Jurucakap penjara Israel mengatakan kepada AFP “ada sekitar 250 tahanan administratif Palestin melakukan mogok makan, 80 orang diantaranya kini berada dalam perawatan intensif di hospital Israel.”
Aksi mogok jualan sendiri berakhir pada pukul 20.00 malam waktu Al Quds.

Sementara itu negosiator tahanan Palestin, Saeb Erekat, meminta masyarakat internasional untuk mendesak Israel melepaskan ratusan tahanan Palestin yang ditangkap tanpa adanya tuduhan yang jelas terhadap mereka.

Menurut catatan Erekat, ada sekitar 130 tahanan administratif Palestina yang terlibat dalam aksi mogok makan di penjara-penjara Israel.

Perlu diketahui bahwa ini adalah aksi mogok makan massal paling lama yang dilakukan oleh tahanan Palestin di penjara-penjara Israel.

Menurut undang-undnag yang diwarisi pemerintah Israel dari Britain, memungkinkan penahanan mereka yang disyaki selama enam bulan tanpa tuduhan di bawah penahanan administratif dan dapat diperpanjang untuk jangka waktu yang tidak ditentukan oleh pihak militer. (Rassd/Ram) sumber

No comments: