Sunday, June 1, 2014

PALESTIN - Sinagog 6 Tingkat Dekat Masjidil Aqsa

Menteri Perumahan dan Pembangunan Israel, Uri Ariel, meletakan dasar batu pertama pembangunan sebuah sinagog “Permata Israel” yang terletak hanya 200 meter sebelah barat dari Masjid Al Aqsa.

Dalam ucapannyanya hari Selasa (27/05), Uri Ariel, mengatakan “hari ini kita menempatkan batu pertama untuk membangun sinagog di kota Al Quds. Ini adalah langkah simbolik untuk mencapai tujuan lebih besar kerana Al Quds milik kita,” seperti dipetik dari Yayasan Al Aqsha untuk Warisan dan Wakaf.

“Hari ini kita akan membangun sebhaagian dari Kuil Sulaiman, kerana kita berjuang dan bekerja untuk mencapai itu. Kita akan terus membangun di semua bagian kota Jerusalem dan tidak akan menghentikannya, kerana Jerusalem adalah kota suci milik kita selamanya,” tambah Uri Ariel.

Menurut data yang diterima Al – Aqsa Foundation, pemerintah Israel menyatakan akan mendanai pembangunan rumah ibadat yang terletak di tengah jantung kota tua Jerusalem dengan biaya sebesar 50 juta shekel (14 Juta dolar AS).

Kuil Permata Israel dirancang akan dibangun sebanyak 6 tingkat di lahan seluas 1400 meter persegi, dengan  275 meter untuk pembangunan rumah ibadat dan 103 meter sebagai taman umum yang menjadi bahagian pintu masuk utama dari rumah ibadat. (Rassd/Ram) sumber

No comments: