Sunday, June 1, 2014

TURKI - Ribuan Solat di Hagia Sophia


sophiaPuluhan ribu Muslim pada hari Sabtu solat di Muzium “Hagia Sophia”, yang pada masa lalu ada merupakan sebuah masjid, warga Turki muslim berharap agar Perdana Menteri Turki Erdogan mengembalikan muzium tersebut menjadi sebuah masjid kembali.

Saleh Tauran, ketua Asosiasi Pemuda Anatolia, yang megumpulkan 15 juta tanda tangan untuk menuntut pengemalian Hagia Sophia menjadi sebuah masjid, dia mengatakan mengatakan,”usaha serius ini untuk memetahkan belenggu Hagia Sophia,” menurut Reuters.

Dia menambahka bahawa “Hagia Sophia adalah simbol dari dunia Islam dan simbol penaklukan Istanbul, tanpanya tidaklah lengkap penaklukan tersebut. Dan kami telah gagal menjaga peninggalan Sultan Muhammad”, dimana Sultan Muhammad al-Fatih pada abad kelima belas telah menyatakan dan merubah bangunan tersebut menjadi masjid.

Bangunan tersebut dibangun pada tahun 537 atas perintah kaisar Bizantium Justinian, yang berkuasa di sepanjang Sepanyol ke Timur Tengah, dan banguan itu menjadi bangunan yang tak tertandingi di dunia Kristian saat itu hingga Sultan Muhammad II mampu menaklukan kota tersebut pada tahun 1453 dan mengubahnya menjadi sebuah masjid.

Hagia Sophia tercatat adalah sebuah geraja Kristian sejak abad keenam selama 900 tahun, dan berubah menjadi masjid bagi umat Islam selama 500 tahun, setelah Sultan Muhammad al-Fatih menaklukan Konstantinopel pada tahun 1453.
 
Namun pada tahun 1934, pada era Mustafa Kemal AtTaturk, pendiri Turki sekular, mengubah masjid tersebut menjadi sebuah muzium, dan sampai saat ini rasmi menjadi sebuah muzium.

Namun perhatian saat ini kembali untuk mengembalikan Hagia Sophia menjad sebuah masjid. Hagia Sophia dalam bahasa Yunani bererti “kebijaksanaan yang suci”. Dan harapan warga Turki muslim bertumpu pada Erdogan yang dipercaya mampu mewakili suara umat Islam di negara tersebut, (hr/im) sumber

No comments: