Thursday, July 24, 2014

HAMAS Kecam Cara As- Sisi


khalid

Rabu, Pemimpin Hamas mengulangi penolakannya untuk gencatan senjata dengan Israel walaupun serangan militer Israel sejauh ini mengorbankan lebih dari 640 warga Palestin, kebanyakannya orang awam.

Khalid Mishal, dalam ucapan yang disiarkandi  televisyen, memuji “kepahlawanan” pejuang Palestin menghadapi tentera Israel di Jalur Gaza mengatakan bahawa Palestina adalah “kuat” berbanding  musuh mereka.

Mishal mengatakan para pejuang Palestin telah mengejutkan moral  Israel dan mengungguli dalam “etika perang.”

“Kami membunuh askar mereka sedangkan mereka (hanya mampu) membunuh orang awam kami,” kata pemimpin Hamas.

Palestin telah berulang kali menyerukan agar sekatan dihapuskan Gaza, selama bertahun-tahun, sebelum berbicara tentang gencatan senjata.

“Mesir tidak peduli tentang penghapusan sekatan sebaliknya berbicara tentang gencatan senjata , sedangkan yang lainnya akan dibicarakan kemudian. Orang-orang Palestin mengatakan mereka tidak akan menerima gencatan senjata tanpa terhapusnya sekatan, dan kita mesti mendengar kehendak rakyat Palestin,

Abdel Fattah al-Sisi, Rabu mempertahankan peranan Mesir yang cuba untuk menjadi orang tengah gencatan senjata di Gaza antara Israel dan Hamas.

“Apa yang kami inginkan adalah bahawa warga  di Jalur Gaza tidak mengalami masa berat sekarang,” kata Sisi , yang menuntut gencatan senjata sebelum pembicaraan masalah sekatan dan lain lainnya. (Arby/Dz)
 sumber

No comments: