Thursday, July 10, 2014

IS Terbit Akhbar dan Majalah


dabiqDaulah Islam  telah mengeluarkan sebuah akhbar elektronik dan versi cetaknya  bernama Dabiq dalam versi bahasa Arab dan bahasa Inggeris, akhbar Rai al-Youm yang berpusat di London melaporkan Selasa, memetik akaun media sosial yang terkait dekat dengan IS.

Akhbar itu dicetak dan didistribusikan ke daerah-daerah di Syria di bawah kendalian Daulah Islam , dan versi elektroniknya disiarkan melalui e-mail, Rai al-Youm melaporkan.

Akaun-akaun media sosial dekat dengan ISIS mengatakan sebuah akhbar yang bernama ‘Khilafah 2′ akan segera diterbitkan.

Ini adalah sebahagian dari memperluas media dan media sosial akan kehadiran kekhalifahan.

Sebuah aplikasi Twitter yang disebut “Fajr al-Bashaer,” atau “Dawn of Good Tidings” (@ Fajr991) digunakan untuk merekrut pejuang, menyebarkan kempen  organisasi dan menggalang dukungan kewangan.

Setelah meminta data pengguna dan informasi peribadi, aplikasi ditandai oleh Twitter sebagai “berpotensi berbahaya” – mengirimkan berita dan update pertempuran  IS di Syria dan Iraq.

Kelompok jihad juga telah melancarkan 10-halaman majalah online yang disebut “Daulah Islam Report,” untuk menjelaskan bagaimana kehidupan di dalam negara  dan untuk merekrut lebih banyak pejuang.
Daulah Islam  juga mengandalkan teknik media modern  untuk mempromosikan kempennya, seperti yang ditunjukkan dalam beberapa video berkualiti tinggi.(Arby/Dz) sumber

No comments: