Friday, July 18, 2014

MH17 - Perbualan Pemisah Tunjukkan Mereka Bertanggungjawab

Sebuah video http://youtu.be/VnuHxAR01Jo yang baru dimuatnaik di YouTube disebut-sebut menunjukkan perbualan telefon dari para pemberontak pro-Rusia di wilayah timur Ukraine.

Menurut Telegraph.co.uk, rakaman suara dalam video yang diimbuhi dengan tulisan terjemahan bahasa Inggeris itu didakwa merupakan hasil pintasan oleh Badan Keamanan Ukraine (SBU) yang kemudian disiarkan di laman rasminya.

Dalam video itu disebutkan, sebuah kelompok militan yang dipimpin Igor "Bes" Bezler menggunakan sistem rudal pertahanan udara Rusia, menembak sebuah pesawat komersial menggunakan sistem rudal pertahanan udara buatan Rusia. Pesawat itu diidentifikasi sebagai Boeing 777 milik Malaysia Airlines.

Dalam rakaman tersebut, dua pemberontak terdengar berbicara tentang sebuah pesawat yang ditembak jatuh. Awalnya mereka mengira itu pesawat tentera. Namun, ketika seseorang yang disebut "Major" melapor kembali, dia tidak yakin pesawat apa yang mereka tembak.

"Ada puing-puing kerusi dan tubuh manusia," katanya kepada seseorang yang disebut "Greek".

"Oh begitu. Adakah senjata di sana?" begitu jawaban yang terdengar. Pertanyaan itu ditanggapi "Major" dengan jawaban bahawa yang dia lihat adalah peralatan kesihatan, tuala, dan kertas tisu.

Di dalam rakaman itu, salah seorang pembicara mengatakan bahawa yang mereka temukan adalah mayat orang awam.

Ketika salah satu pihak menanyakan "Apakah ada dokumen", pihak lainnya menjawab, "ya, seorang mahasiswa Indonesia dari Universiti Thompson".

Sampai saat ini kebenaran rakaman ini belum diverifikasi secara independen oleh masyarakat antarabangsa.

Seperti diberitakan, sebuah pesawat Malaysia Airlines dengan nombor penerbangan MH17 jatuh di Ukraine, Kamis (17/7/2014). Pesawat tersebut membawa 280 penumpang, dan 11 orang di antaranya adalah warga negara Indonesia. sumber

No comments: