Saturday, July 26, 2014

PALESTIN - Menuju Gencatan Senjata Seminggu Aidil Fitri


netanyahu cemasPemerintah Israel memutuskan untuk menerima gencatan senjata sepihak selama 12 jam, dan mendukung usaha ke arah gencatan senjata 7 hari yang diusulkan Setiausaha Agung PBB, Ban Ki-moon, dan Menlu Mesir Sameh Shoukry.
 
Gencatan senjata sepihak Israel akan berlangsung mulai hari Sabtu (26/07) pukul 7 pagi dan berlangsung selama 12 jam lamanya.

Sementara itu seperti yang disiarkan pejabat AFP menyatakan bahawa usul gencatan senjata kemanusiaan berlangsung selama hari raya Aidil Fitri tersebut di usulkan oleh Menteri Luar Amerika John Kerry dan Menteri Luar Mesir  Sameh Shoukry.

John Kerry dalam sidang medianya di Kaheraj menyatakan “Masih ada perbezaan pendapat mengenai perumusan usaha gencatan senjata, akan tetapi hal tersebut akan dimulai pada minggu depan selama hari raya Aidil Fitri.”

Sementara itu Setiausaha Agung PPB Ban Ki Moon segera mengadakan pertemuan kecemasan dengan menteri luar negeri dari negara-negara Eropah, Amerika Syarikat, Qatar, dan Turki di Paris pada hari Sabtu ini untuk membicarakan usaha gencatan senjata di Jalur Gaza.

Sementara itu anggota biro politik Hamas, Ezzat Rasyaq, dalam pernyataannya di laman Fecabook resmi miliknya menyatakan “Hamas kini sedang mengkaji usaha gencatan senjata kemanusiaan selama satu minggu hari raya Aidil Fitri.” (Rassd/Ram) sumber

No comments: