Thursday, July 3, 2014

Ulama Syiah IRAQ Sokong Tindakan ISIS


Ayatollah Sayed al-HassaniSeorang ulama besar Syiah mendukung dan membenarkan revolusi milisi Sunni yang tertindas akibat kezaliman pemerintahan Syiah PM Nouri al Maliki.
Dalam rakaman video berdurasi 15 minit lebih, Ayatollah Sayed al-Hassani Sarkhi, mengatakan “Apa yang terjadi di Irak adalah sebuah Revolusi masyarakat yang tertindas dan bukanlah pemberontakan.”
Dia menambahkan “sebagian besar dari mereka yang mengangkat senjata adalah anak-anak dari wilayah Iraq, bukan orang asing.”
Selain itu Hassani menyatakan sesat fatwa ulama Syiah kenamaan Asistani yang menyerukan pertumpahan darah melawan milisi Sunni.
Ayatollah Sayed al-Hassani Sarkhi menegaskan bahawa tuntutan warga Sunni adalah sah, akan tetapi pemerintah tidak melakukan haknya sehingga mereka mengmabil haknya dengan tangan mereka sendiri.
Ulama kenamaan Syiah ini menjelaskan bahawa angkatan bersenjata di Iraq dibentuk atas dasar sektarian dan tidak atas dasar patriotisme dan nasionalisme serta hati nurani dan kemanusiaan. (Rassd/Ram)
Berikut link video tersebut:

1 comment:

MakoFSA said...

benar sekali kata2 beliau ini.... cuma tidaklah kita berharap yg lebih baik dpd itu kerana ajaran syiah ada takiyyah