Tuesday, July 15, 2014

Warga PALESTIN Gembira Roket HAMAS Mencapai Tel Aviv


cheersWarga Muslim di Tebing Barat Palestin bersorak pada hari Sabtu kerana  Hamas berhasil untuk pertama kalinya menembakkan  roketnya menjangkau  wilayah Tel Aviv  baru-baru ini.

Hamas mengaku bertanggung jawab atas 10 roket yang dilancarkan di Tel Aviv pada hari Sabtu.
Siren terdengar di pusat kota Israel itu mengakibatkan kepanikan sebagai orang-orang yang bergegas untuk berlindung dari roket. Satu kelompok pemuda Muslim yang duduk di pantai bersorak saat mereka melihat roket terlihat di langit malam.

Di Gaza, Muslim Palestina berdiri di atap rumah dengan menyebut Allah Akbar (Allah Maha Besar), dengan menangis bahagia yang juga berggema melalui pembesar suara masjid.

Hamas telah menyiarkan pernyataan di televisyen satu jam sebelum serangan tersebut  untuk mengatakan  akan ada persiapan  serangan besar ke Tel Aviv.

Beberapa minit sebelum meluncurkan serangan ,  di kota Hebron, dan Tebing Barat , masyarakat berkumpul dalam kewaspadaan. Ketika apa yang tampaknya terlihat  roket melesat di langit malam, mereka meneriakkan Allahu Akbar  dan bersorak gembira.

“Hari ini kami datang untuk melihat roket memukul kota-kota kami yang  diduduki Israel sejak tahun 1948 dan melihat saat-saat martabat dan kebanggaan timbul lagi yang dilakukan  perlawanan kami di Gaza,” kata seorang warga. “Saya mengundang semua orang untuk datang dan menonton roket, untuk mengesagkan bahawa Palestin tidak lemah, Palestina itu kuat. Tetapi kerana adanya  pengkhianatan, dan segala yang telah terjadi di masa lalu, sekarang kami membuka sebuah halaman baru untuk pertahanan dan Hebron akan menjadi percikan api, “kata yang lain.(JL/KH) sumber

No comments: