Friday, August 22, 2014

3 Komandan Al-Qassam Syahid

Kelompok perjuang Palestin Harakah Muqawamah Islamiyah atau Hamas mengancam pasukan penjajah “Israel” akan membayar “harga yang sangat mahal” atas pembunuhan yang mereka lakukan terhadap tiga orang komandan militer Briged Asy-Syahid Izzuddin Al-Qassam.

Sementara itu penjajah “Israel” menegaskan bahawa para pemimpin Hamas di dalam Palestin dan luar Palestin adalah sasaran operasi militer mereka, dipetik oleh Al-Jazeera. Ancaman Hamas dan penegasan penjajah “Israel” keluar setelah pasukan “Israel” meneruskan pengeboman dan serangan darat terhadap Jalur Gaza. Serangan biadab itu direspon Briged Al-Qassam dan kelompok-kelompok pejuang lainnya dengan menembakkan puluhan roket ke Lapangan Terbang Internasional Ben Gurion dan kota-kota penjajah “Israel” lainnya.

Jurucakap kelompok pejuang Hamas, Salim Abu Zuhri, menyatakan pembunuhan terhadap ketiga komandan militer Brigaed Al-Qassam adalah sebuah kejahatan yang besar. Dalam wawancara dengan stesen TV Al-Jazeera, Salim Abu Zuhri mengatakan kesyahidan ketiga komandan tersebut akan meningkatkan perjuangan mujahidin Palestin.

Tiga komandan militer Briged Al-Qassam yang syahid adalah Muhammad Abu Syamalah, Raid Al-Athar Abu Aiman dan Muhammad Barhum. Ketiga-tiganya selama ini menjadi sumber ketakutan pasukan penjajah “Israel” kerana kualiti operasi-operasi militer mujahidin Briged Al-Qassam yang mereka pimpin.

Ribuan penduduk muslim kota Rafah, Gaza utara, pada hari Khamis (21/8/2014) meniringi jenazah ketiga-tiga komandan Briged Al-Qassam yang meraih syahid. Koresponden Al-Jazeera di Jalur Gaza, Tamir Al-Mishal, melaporkan bahawa ribuan umat Islam di kota Rafah turut mengiringi pemakaman ketiga syuhada’ komandan Brigade Al-Qassam. Mereka meneriakkan tuntutan untuk melanjutkan perjuangan dan memberikan reaksi keras kepada penjajah “Israel”. - sumber

No comments: