Wednesday, August 6, 2014

AS Lulus Dana USD 225 Juta untuk Israel


obama netanyahu1
Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama, akhirnya hari Isnin (04/08) lalu menandatangani undang-undang yang sebelumnya telah disahkan oleh majpriti anggota Kongres mengenai pemberian dana sebesar 225 juta dollar AS untuk membiayai sistem pertahanan Iron Dome di Israel.

Langkah Obama ini bertentangan dengan sikap politik yang diambil Kementerian Luar Negeri AS, di saat negeri Uncle Sam tersebut menunjukkan sikap tegas terhadap agresi militer Israel terhadap warga awam di Jalur Gaza.

Dalam pemungutan suara yang berlangsung pada Jumaat (01/08) malam lalu, sebanyak 395 anggota Kongres menyetujui pemberian dana tersebut berbanding 8 orang yang menolak.

Menurut keterangan anggota Senat AS, dana ini telah disiapkan sebelum dimulainya cuti musim panas yang berlangsung 5 minggu lamanya.

Tercatat Israel menjadi negara pertama di dunia yang menerima rangkain bantuan dana dari AS sebesar 3.1 Billion dollar AS ditahun 2014 ini.

Terhitung sejak tahun 2008 sampai 2018 datang, pemerintah Amerika Syarikat telah menganggarkan dana sebesar 30 billion dolar AS untuk bantuan militer kepada Israel. (Skynewsarabia/Ram) sumber

No comments: