Saturday, August 9, 2014

HAMAS : Israel Punca Gagalnya Gencatan Senjata


sami abu zuhriMelalui jurucakapnya, Hamas menjelaskan bahawa Israel punca penyebab gagalnya usaha tambahan masa gencatan senjata 72 yang berlagsung sejak Selasa (05/08) pukul 08.00 pagi.

Dalam keterangan yang dibacakan Dr. Sami Abu Zuhri hari Jumaat (08/08) lalu, Hamas menyatakan “Penjajah Israel tidak menanggapi serius setiap permintaan delegasi Palestina. Mereka sengaja mengulur-ulur dan membuang-buang waktu kami.” “Tidak ada respon apapun terhadap permintaan kami dalam perundingan tersebut,” tambah Dr. Sami Abu Zuhri.

Dr. Sami Abu Zuhri menegaskan bahawa Israel adalah pihak yang bertanggung jawab atas segala akibat yang timbul dari kegagalan untuk memperpanjang waktu gencatan senjata.

Sebelumnya pada Khamis (07/08) malam, pihak Mesir yang bertindak sebagai prang tengah menyerukan kedua-belah pihak untuk melanjutkan waktu gencatan senjata.

Dalam pernyataan pers Kementerian Luar Negeri Mesir mengatakan “Kami meminta kedua-dua belah pihak untuk melakukan pembaruan waktu gencatan senjata agar dapat melanjutkan usaha negosiasi bersama.” (Rassd/Ram) sumber

No comments: