Monday, September 22, 2014

Ada Kelompok yang Lebih Berbahaya drpd IS


pejuang isis baruPara pegawai badan intelijen dan penegak undang-undang Amerika menyebut adanya sebuah kelompok yang dipimpin oleh orang Syria, orang yang tidak popular dan merupakan sebahagian daripada lingkaran dalam mantan pemimpin Al-Qaeda “Osama Bin Laden” dan kelompok ini merupakan ancaman terhadap Amerika dan Eropah yang jauh lebih besar daripada IS.

Akhbar New York Times pada hari Ahad menerbitkan sebuah laporan melalui lamannya, bahawa bagi pihak Amerika , kelompok ini yang dikenal dengan sebutan “Khurasan” muncul tahun lalu, yang paling keras di Syria, akan menjadi lebih berbahaya bagi Amerika.

Para pegawai tersebut menambahkan bahawa kelompok yang dipimpin oleh Mohsen al-fadhil, anggota senior Al-Qaeda, dan menurut Kementerian Luar Negeri, dia adalah orang dekat Osama bin Laden, dan dia juga merupakan sebagian dari kelompok kecil yang telah melakukan operasi pengeboman 11 September.

Akhbar tersebut melaporkan bahawa hampir tidak ada informasi umum tentang kelompok “Khurasan” ini, kecuali info bahawa kelompok ini terdiri dari semua unsur al-Qaeda dari seluruh timur tengah dan Asia Selatan serta Afrika Utara. (hr/im) sumber

No comments: