Thursday, October 30, 2014

Peranan UAE di Israel


sheikh khalifaWakil ketua Gerakan Islam Palestin, Sheikh Kamal Khatib, mengungkapkan adanya peranan Emiriah Arab Bersatu dalam pembelian rumah warga Jerusalem di lingkungan Silwan kota al Quds, yang akan digunakan untuk kepentingan penjajah Israel.

“Abu Dhabi berusaha memberikan layangan terbaik kepada Israel melalui pembangunan sebuah masjid besar di Jerusalem, di saat Masjid Aqsa memerlukan dana jutaan dolar untuk memperbaiki bahagian yang rosak akibat penggalian terowongan di bawah masjid oleh Israel,” ungkap Sheikh Kamal Khatib

“Wang yang dibayarkan kepada pemilik rumah di pemukim Silwan datang langsung dari Uni Emirat Arab tanpa melalui Monetary Authority Palestin,” tambah Sheikh Kamal.

Sheikh Kamal menyebut UAE berusaha untuk mengalihkan sedikit demi sedikit warga Palestin dari al Aqsha dengan pembangunan Masjid Khalifa yang terletak di pinggiran timur Bethany wilayah Jerusalem.

Dengan luas 7 ribu meter persegi dan dapat menampung hingga 10 ribu jemaah, menjadikan Masjid Khalifah yang dibangun UAE sebagai masjid terbesar ke 2 di Palestin setelah Masjid al Aqsa. (Rassd/Ram) sumber

No comments: