Thursday, October 23, 2014

Pertukaran Tahanan - Ikhwan JORDAN Mohon Bantuan Hamas


penangkapan warga palestinaFront Aksi Islam Jordan meminta kepala biro politik Gerakan Pejuang Islam Hamas, Khaled Meshaal, untuk memasukkan tahanan Jordan di penjara Israel dalam pertukaran tahanan yang akan datang.

Dalam pernyataan Front Aksi Islam Jordan hari Rabu (15/10)  menyatakan “Kami berharap Hamas ikut sertakan para tahanan Jordan yang kini berada di dalam penjara israel dalam pertukaran tawanan akan datang,” seperti dilsiarkan pejabat berita Anatolia.

Seperti yang dikatakan Mushir al-Masri (salah seorang pemimpin Hamas) mengatakan, “Hamas akan melakukan pertukaran tawanan dengan Israel dalam beberapa waktu akan datang, kami berharap para tahanan Jordan dapat masuk dalam program pertukaran tersebut.”

Seramai 21 warga Jordan kini berada dalam penjara Israel menurut dari Menteri Luar Negeri Jordan, Nasser Judeh, pada tanggal 30 Jun 2013 lalu.

Tercatat dalam pertukaran tahanan Gilad Shalit pada 11 Oktober 2011 lalu, Hamas berhasil membebaskan 1,027 tahanan Palestin dari penjara Israel dalam program pertukaran tawanan seorang perajurit Israel yang ditawan sejak 25 Jun 2006 lalu.

Perlu diketahui bahwa Front Aksi Islam adalah salah satu cabang politik Ikhwanul Muslimin di Jordan. (Rassd/Ram) sumber

No comments: