Saturday, October 11, 2014

Serangan AS Gagal Halang ISIS Kuasai Kobane


-Jumaat, Negara Islam (IS)  membuat kemajuan terbaru di kota Syria iaitu Kobane, menguasai sekitar 40 peratus wilayah kota, laporan  kelompok pemantau.

“Mereka telah mengambil sekurang-kurangnya 40 peratus (kota),” Rami Abdulrahman, yang menjalankan Observatorium Syria untuk Hak Asasi Manusia, melalui perbualan telefon.

Deputi Penasihat Keamanan Nasional AS Tony Blinken,  mengatakan: “Saya tidak tahu apa yang akan terjadi kerana tidak adanya kekuatan darat di sana, itu akan menjadi sulit bila hanya bergantung pada  kekuatan udara untuk mencegah IS dari  mengambil alih kota. “

“Ada Kobane lain di Iraq, dan ada Kobane lain di Syria setiap hari,” katanya.

Demonstrasi Kurdish asal Kobane telah melakukan  kekerasan jalanan terburuk dalam beberapa tahun di Turki, yang memiliki populasi 15 juta orang Kurdish di wilayah Turki . Demonstrasi  telah meningkat sejak Selasa minggu ini , mereka menentang pemerintah Presiden Tayyip Erdogan, dan menuduh pemerintahan Turki membiarkan  kerabat mereka di kota Kobane dibiarkan mati.

Sekurang-kurangnya 31 orang terbunuh dalam tiga hari kerusuhan di seluruh wilayah tenggara Turki, termasuk dua petugas polis ditembak mati oleh penunjuk perasaan. (Arby/Dz) sumber

No comments: