Thursday, October 23, 2014

YAMAN - Perang Semakin Sengit

Pertempuran berterusan di Yaman antara pemberontak Syiah Houthi dan Mujahidin AQAP  yang didukung muslim  Sunni, mengorbankan sekurang-kurangnya 68 militan Syiah Houthi di provinsi Bayda.

Berita itu datang setelah  demonstrasi Muslim di ibukota Yaman menyerukan kepada militan Syiah Houthi untuk meninggalkan kota itu setelah tamat tempoh waktu untuk membentuk pemerintahan baru yang disahkan pada hari Selasa tanpa kesepakatan.

Perang meletus antara Syiah Houthi dan pejuang Muslim  di Radaa setelah Syiah Houthi membunuh seorang perwira tentera dari  suku Muslim Qaifa, Al Jazeera dalam laporannya.

Sebagai pembalasan, suku Muslim Sunni tersebut  dilaporkan menyerang pemberontak bersenjata Syiah Houthi di timur laut Radaa.

Pejuang AQAP cabang Al-Qaeda di Yaman juga dilaporkan mengendalikan empat wilayah  utama di daerah Odain, dengan tujuan mencegah para milisi Syiah Houthi dari maju ke wilayah Ibb di pusat kota Yaman.

Syiah Houthi, berlatar belakang Syiah  Zaidiyyah  Yaman, setelah dibiarkan tentera nasional Yaman telah membuat beberapa kemajuan signifikan baru-baru ini, mengambil alih kota pelabuhan utama Hodayda, bersama dengan dua wilayah utara, pada minggu lalu. sumber

No comments: