Tuesday, January 20, 2015

Israel Tutup 3 Organisasi Sosial PALESTIN

aqsha 1

Eramuslim – Pemerintah Israel memutuskan menutup tiga lembaga Islam Palestin setelah didakwa memprovokasi tindakan penyerangan kepada warga Yahudi yang sedang mengunjungi Masjid al Aqsa.

Dalam pernyataan Badan Keamanan Dalam Negeri Israel (Shin Bet) hari Isnin (12/01) mengatakan bahawa ketiga-tiga lembaga Palestin yang ditutup adalah Organisasi Pahlawan al Aqsa, Lembaga Muslimat untuk al Aqsha, dan Organisasi al Fajr untuk Budaya dan Adab.

Shin Bet meyatakan bahawa 3 organisasi tersebut berasal dari kota Nazaret di sebelah utara Israel, yang menjadi tempat tinggal sebahagian besar penduduk minoriti Arab di Israel. Ketiga-tiga lembaga tersebut sebelumnya telah diajukan Menteri Pertahanan Moshe Ya’alon untuk ditutup kepada Kementerian Keamanan Dalam Negeri Israel sejak bulan Disember tahun 2014 lalu. Moshe Ya’alon menganggap ketiga-tiganya menjadi ancaman bagi pihak keamanan nasional Israel.

Sementara itu menanggapi penutupan tersebut, Lembaga Muslimat untuk al Aqsa menyatakan bahawa organisasinya adalah gerakan sosial yang mengatur pendidikankalangan wanita di Masjid al Aqsa. (Skynewsarabia/Ram) sumber

No comments: