Tuesday, March 24, 2015

AM - 10 Orang Tukar Nama Setiap Hari di SAUDI


bendera arab saudi

Purata 10 orang di Saudi mengubah nama mereka setiap hari.
 
Sebuah sumber informasi di lembaga Kementerian Dalam Negeri untuk urusan awam mengatakan sebahagian besar perubahan nama yang dilakukan oleh wanita. Sumber itu mengatakan sekitar 240 orang Saudi mengubah nama asalnya mereka setiap bulan. 
 
Perubahan nama dilakukan pada pada pejabat urusan awam di seluruh kerajaan, katanya.

“Sebahagian besar persetujuan perubahan nama adalah untuk wanita yang mencari nama yang lebih menarik, percaya bahwa mereka akan membuat mereka lebih indah,” katanya.

Dia mengatakan meskipun sejumlah nama yang berubah tidak melanggar  Islam atau adat istiadat masyarakat, pengubah nama itu sangat antusias untuk mendapatkan nama-nama yang lebih moden dan terhormat.

Sumber itu mengatakan beberapa lelaki dan wanita merasa malu dengan nama mereka kerana namanya memiliki erti yang buruk, sehingga mereka mengubah mereka. Kementerian Pendidikan telah memperkenalkan dalam sukatan  sekolah menengah  tentang hak-hak anak, termasuk hak mereka untuk memiliki nama yang baik.

Kementerian meminta orang tua untuk memberikan nama yang tepat untuk anak-anak mereka. Ini mengingat bahawa Nabi Muhammad (saw) telah mengubah nama-nama sejumlah para sahabatnya  kerana konotasi erti yang tidak baik.  (Gazzete Saudi/Dz) sumber

No comments: