Friday, April 3, 2015

Hamas SYRIA Terus Bertempur dengan IS di Yarmouk

camp yarmouk

Daulah Islam dipercayai kembali menguasai  kem pelarian Yarmouk di Damsyik pada hari Khamis  , kata pemerhati.

Observatorium Syria untuk Hak Asasi Manusia mengatakan  jihadis Syria itu masih melakukan pertempuran dengan kelompok bersenjata  Palestin dengan dukungan milisi pemberontak Syria lainnya di kem di Damsyik selatan.

Sebelum hari Khamis, kelompok bersenjata Palestin dan sekutu mereka pejuang Syria sempat  menguasai sebahagian besar kem tersebut atas membanjirnya para jihadis Syria di kem tersebut pada  hari sebelumnya.

“Sebahagian kelompok pemberontak Syria pun turut memasuki kem dan membantu pejuang Palestin untuk menngundurkan kembali jihadis Daulah Islam dalam pertempuran sengit,” kata Ketua Observatorium Rami Abdel Rahman pada saat itu.

Anwar Abdel Hadi, direktur urusan politik Organisasi Pembebasan Palestin di Damsyik, mengatakan kelompok Aknaf Beit al-Maqdis, kelompok yang setia kepada Hamas, telah bertempur dengan jihadis Daulah Islam semalam , pertempuran itu meninggalkan enam orang terbunuh dan 17 lagi cedera.

“Daulah Islam membuat kemajuan baru dalam pertempuran ini ,” kata pemerhati perang yang berpusat di Britain.

Para jihadis telah membanjiri kem Yarmouk sejak Rabu, lokasi tersebut dikuasai kerana hanya berjarak tujuh kilometer dari pusat Damsyik yang masih dikuasai rejim Assad. sumber

No comments: