Thursday, April 30, 2015

MESIR Sokong Assad Hapuskan Ikhwanul Muslimin

haaretzXIsrael

Akhbar berbahasa ibrani, Haaretz, menyatakan bahawa Presiden Mesir Abdel Fattah Sisi akan selalu mendukung Bashar Al Assad demi menghentikan pergerakan Ikhwanul Muslimin di Syria, meskipun bertentangan dengan keinginan negara-negara Arab di sekitarnya.

Dalam artikel berjudul “Intervensi Iran dalam operasi Arab Saudi di Yaman bukanlah ancaman”yang ditulis oleh Zvi Bar’el menyatakan, “Pada akhirnya Saudi dan Mesir setuju bahawa tidak ada alternatif yang dapat menggantikan Assad kelak di Syria. Sengketa kedua negara terletak pada sistem apa yang akan menggantikan Bashar Al Assad saat ini.”

“Mesir memiliki pandangan bahawa solusi dari perang saudara di Syria melalui cara diplomatik dan Assad mesti menjadi sebagian dari usaha tersebut, sedangkan Saudi dan negara-negara Arab lainnya tidak menginginkan hal tersebut,” ungkap Zvi Bar’el.

Analisi Israel ini menambahkan, “Perselisihan antara Mesir dan Arab Saudi mulai nampak di Yaman, di mana pemerintah Kaherah menentang pembentukan pemerintah reformis di Yaman yang diwakili oleh kelompok Ikhwanul Muslimin, akan tetapi Arab Saudi yakin bahawa kelompok asal Mesir tersebut adalah pihak yang mesti diandalkan untuk memperkuat posisi Presiden Yaman Abed Rabbo Hadi di Yaman.”

Menurutnya koalisi regional Arab memiliki tujuan strategis bersama iaitu menghentikan ancaman Iran di Yaman khususnya dan di kawasan secara umum. “Ini bererti akan menjadikan Syria sasaran berikutnya koalisi Arab untuk menghentikan perang saudara yang telah berlangsung selama bertahun-tahun,” ujarnya. (Rassd/Ram) sumber

No comments: