Friday, April 3, 2015

SAUDI Bakal Habiskan Ratus Juta Dollar Sebulan dalam Perang YAMAN



Saudi air force

Sudah 8 hari lamanya tentera bersekutu Arab yang dipimpin oleh Arab Saudi memulai operasi militer terhadap pemberontak Syiah Houthi di beberapa wilayahYaman.

Di tengah-tengah trend penurunan harga minyak dunia, sebahagian orang mungkin akan bertanya-tanya apakah Arab Saudi akan mampu untuk membiayai perang melawan pemberontak Syiah Houthi tersebut ?

Sejumlah pengamat cuba menganalisis berapa besar dana yang akan diperlukan oleh Saudi untuk mengadakan operasi militer di Yaman. Berikut pemaparan tentang kekuatan ekonomi Arab Saudi;

1.Operasi “Badai Penghancur” diperkirakan akan menghabiskan dana sekitar 175 juta dolar AS setiap bulan, dengan estimasi 100 jet tempur yang digunakan oleh Arab Saudi.

2.Jika serangan udara tersebut berlangsung selama 5 bulan lamanya, Arab Saudi akan menghabiskan wang sebesar lebih dari satu billion dollar untuk perang di Yaman.

3. Jika Arab Saudi mengadakan operasi darat terbatas di Yaman diperkirakan akan menghabiskan wang sebesar 3 juta dolar AS per harinya, yang bererti sekitar 500 juta dolar AS dalam tempoh waktu 5 bulan
Perkiraan ini diambil daripada kadar perbelanjaan pemerintah Paris dalam operasi darat terbatas di Mali pada tahun 2013 lalu.

4.Jika Saudi berniat menyebarkan pasukannya di Yaman dalam jangka waktu panjang seperti pasukan keamanan PBB dengan 123 tentera gabungan dengan biaya sebesar 8.5 billion dolar AS per tahunnya.

Intinya para pengamat percaya bahawa jumlah wang yang akan dikeluarkan Saudi dalam perang melawan pemberontak Syiah Houthi di Yaman akan sangat bergantung pada jenis dan senario yang akan dilakukan.
Akan tetapi perlu d ingat bahwa biaya tersbeut tidak akan menambah beban bagi anggaran pertahanan dan keamanan Saudi. (Alarabiya/Ram) sumber

No comments: