Tuesday, May 26, 2015

Assad Mungkin Setuju SYRIA Dibelah Dua

assad45

Seorang sumber politik yang dekat dengan pemerintah Damsyik mengatakan bahawa pembahagian Syria menjadi 2 negara adalah suatu hal yang mungkin jadi kenyataan, di tenga-tengahh terdesaknya pasukan Bashar Al Assad di Syria.

Sumber tersebut melanjutkan, “Pasukan pemerintah kini lebih bersifat defensif untuk menjaga penjaga dan melindungi daerah yang dikendalikan, paska kegagalan pasukan Assad dan milisi Syiah Iran untuk merebut di Daraa dan Aleppo.”

“Mungkin saja Assad menginginkan wilayah pinggiran pantai Syria beserta kota Homs dan Hama, serta Syria Tengah dengan ibukota Damsyik, dan akan membiarkan wilayah utara, timur dan selatan di negara tersebut dikuasai oleh kelompok ekstrimis,” ujar sumber tersebut.

Senada dengan ahli politik Syria, seorang peneliti Barat menyatakan bahawa Assad mungkin menemukan dirinya untuk cukup memperkuat kawalan atas wilayah yang membentang dari Damsyik hingga ke pantai Syria di sebelah barat, di mana Assad memiliki pengaruh yang kuat.

Menurutnya setelah meletusnya revolusi di Syria pada 4 tahun lalu, negara ini telah dibagi menjadi 4 bahagian dengan Negara Islam menguasai antara 10 sampai 15 peratus wilayah Syria, pasukan pemerintah mengendalikan antara 50 sampai 60 peratus wilayah, Front dan faksi penentang mengendalikan 20 sampai 25 peratus, dan Kurdistan Syria antara 5 sampai 10 peratus wilayah. (Alarabiya/Ram) sumber

No comments: