Saturday, May 2, 2015

CONGO Larang Purdah

ff6578dc7ab81a563b69a7ab99e86949

Republik Congo, atau Congo Brazzaville, melarang penggunaan purdah yang menutup seluruh wajah untuk dipakai di tempat-tempat umum di negara itu. Pihak berkuasa juga melarang Muslim untuk menginap di dalam masjid-masjid. Mereka manyatakan bahawa langkah-langkah tersebut diambil dengan tujuan mencegah berkembangnya terorisme di sana.

Ribuan orang, terutama umat Muslim, telah melarikan diri ke Republik Congo dari negara-negara tetangganya yang sedang mengalami pertikaian, terutama dari Republik Afrika Tengah. Para pelarian umumnya beristirahat di masjid-masjid di Congo sebelum mendapat tempat penampungan yang lebih kekal
.
Secara umum, penduduk Muslim di Republik Congo adalah minoriti, dengan jumlah kurang dari 5%.Congo merupakan negara pertama di kawasan Afrika yang mengambil tindakan seperti ini.

Di Eropah, Perancis merupakan negara yang juga melarang penggunaan cadar di depan umum berdasarkan undang-undang yang diterapkan tahun 2010.

 Pertengahan tahun lalu, pengadilan Hak Asasi Manusia Eropah mendukung larangan pemakaian niqab atau purdah setelah seorang wanita Perancis mengajukan gugatan kerana menganggap larangan melanggar kebebasan beragama.(rz) sumber

No comments: