Friday, May 15, 2015

MESIR - Kes Bunuh Diri Meningkat 35 Peratus Selepas Kudeta

bunuhXdiri

Organisasi Hak dan Kebebasan Mesir menyatakan bahawa kemerosotan ekonomi dan sosial telah menyebabkan peningkatan kes bunuh diri di masyarakat pada suku pertama tahun 2015 meningkat 35% dibandingkan dengan suku terakhir pada tahun 2014 lalu.

Dalam laporan yang dikeluarkan oleh organisasi non-pemerintah yang menyoroti bidang kebebasan berpendapat di Mesir pada hari Khamis (14/05) lalu mencatat bahawa ada sekitar 114 kes bunuh diri yang telah direkodkan dari 1 Januari hingga 30 April 2015, atau meningkat dari 91 kes di suku terakhir tahun 2014.

Organisasi tersebut mendakwa pemerintah kudeta militer bertanggung jawab penuh atas banyaknya kes bunuh diri yang diakibatkan semakin merosotnya ekonomi negara dan tangan besi pemerintah sejak penggulingan Presiden Muhammad Mursi pada 3 Julai 2013 lalu.

Organisasi Hak dan Kebebasan Mesir meminta para tokoh politik dan agamawan untuk segera turun tangan menghentikan kes bunuh diri yang menjadi ancaman baru setelah krisis ekonomi dan tangan besi pemerintah kudeta militer. (Rassd/Ram) sumber

No comments: