Monday, July 27, 2015

17 Cedera Lindungi Masjid Al-Aqsa

benterok Masjid al Aqsha tgl 26-07

Tujuh belas Muslim Palestin mengalami kecederaan, 4 orang di antaranya pengurus Masjid Al Aqsa, dalam pertembungan dengan ratusan warga Yahudi dan pasukan keselamatan Zionis Israel pada Ahad(26/07) pagi waktu tempatan.

Seperti yang dipetik pejabat berita Anatolia dari salah seorang staf pengurus Masjid Al Aqsa, Amr Radwan, mengatakan, “Pergaduhan pada Ahad pagi dicetuskan 120 warga Zionis Israel yang berusaha menyerbu Masjid untuk merayakan peringatan runtuhnya Kuil Sulaiman, yang didakwa oleh warga Yahudi kini dibangun Masjid Al Aqsa.”

Amr Radwan menambahkan, “Selain mencederakan 17 warga Palestin dan menangkap 3 orang lainnya, pasukan keselamatan Zionis Israel bersenjata lengkap juga merosakkan gerbang ketiga Masjid Al Aqshaa dan bagian dalam Masjid.”

Sementara itu Pengarah Masjid Al-Aqsa, Omar Kiswani, mengatakan kepada Anatolia bahawa Menteri Pertanian Zionis Israel Uri Ariel memimpinsendiri  penyerbuan yang berlangsung pada Ahad pagi.

Di sisi lain Radio Angkatan Darat Zionis Israel mengumumkan bahawa pihak berkuasa hingga kini masih berkawal di sekitar kota Al Quds Timur untuk mencegah pertembungan lebih lanjut dengan warga Palestin.
Tercatat hingga Ahad petangumat Muslim Palestin masih berjaga-jaga di sekitar komplek Masjid Al Aqsa untuk mencegah rancangan penyerbuan yang akan dilakukan warga Yahudi ke dalam Masjid. (Rassd/Ram) sumber

No comments: