Tuesday, July 28, 2015

Anak Ghaddafi Dihukum Mati

Saif al-Islam Gaddafi

Selasa 28 Julai 2015, Mahkamah Tripoli menjatuhkan vonis hukuman mati kepada Saif al-Islam Gaddafi, anak mantan penguasa Moammar Gaddafi, atas dakwaan ikut terlibat dalam pembunuhan revolusi Libya pada 17 Februari 2011.

Dalam keputusannya, Majlis Hakim Pengadilan Tripoli menilai Saif al-Islam bersalah atas pembunuhan revolusi 2011, kes korupsi dan ubat-ubatan terlarang, serta hasutan provokasi yang bertujuan untuk mengacaukan keamanan negara melalui sisa-sisa mereka yang setia kepada mantan penguasa Muammar Gaddafi.

Selain itu dalam sidang yang diadakan di Pengadilan Tripoli, majlis hakim juga menjatuhkan hukuman mati terhadap mantan ketua intelijen Abdullah al-Senussi, serta 34 pendukung Moammar Gaddafi lainnya dengan hukuman maksima penjara seumur hidup.

Sementara itu di sisi lain sejumlah kelompok HAM Libya memprotes keras vonis hukuman mati tersebut, kerana dianggap tidak memenuhi adanya unsur pembelaan yang dilakukan peguam terdakwa sepanjang masa sidang berlangsung.

Kelompok HAM Libya mendakwa sejumlah kelompok revolusi Libya sengaja mengintimadasi para peguam terdakwa untuk mencegah mereka melakukan pembelaan di hadapan selama masa sidang berlangsung. (Akhbarak/Ram) sumber

No comments: