Tuesday, July 28, 2015

AS Sogok MESIR dengan 8 Jet F-16

File photo of a F-16 jet fighter flying over the NATO airbase in Aviano

Seorang pegawai tinggi militer Mesir menyatakan bahawa negara itu akan menerima lagi 8 jet tempur jenis F-16 pada akhir bulan Julai ini, sebagai sebahagian dari bantuan militer tahunan yang biasa diberikan Amerika Syarikat.

Dalam keterangannya kepada koresponden Sky News Arab, pegawai tentera yang tidak mahu disebutkan namanya tersebut mengatakan, “Selain 8 pesawat jet tempur F-16, Amerika Syarikat juga akan memberikan 4 helikopter jenis Apache kepada kami dalam 2 bulan akan datang.”

Ini adalah bantuan militer kedua yang diterima pemerintah kudeta militer Mesir dalam tempoh waktu 1 tahun terakhir. Sebelumnya pada akhir Disember tahun 2014 pemerintah Mesir juga telah menerima 10 helikopter Apache dari Amerika Serikat, pasca dicabutnya larangan bantuan militer yang dikeluarkan pemerintah Washington setelah kudeta militer Presiden Mursi tahun 2013 lalu.

Amerika Syarikat beralasan bahawa bantuan militer ini ditujukan untuk membantu Mesir menghadapi kelompok bersenjata di wilayah Semenanjung Sinai utara. (Skynewsarabia/Ram) sumber

No comments: