Monday, July 27, 2015

Isu Serbuan Al-Aqsa, HAMAS Akan Bertindak

benterok Masjid al Aqsha tgl 26-07 - suasana benterokan

Gerakan Pejuang Islam Palestin “Hamas” mengumumkan perang dengan pemerintah Zionis Israel, pasca penyerbuan dan perosakan yang dilakukan pasukan keselamatan Yahudi pada hari Ahad (26/07) pagi.

Dalam pernyataannya selang beberapa jam setelah aksi penyerangan di Masjid Al Aqsa, Hamas melalui pegawainya Dr. Sami Abu Zuhri mengatakan, “Faksi-faksi perjuang Palestin tidak akan berpeluk tubuh atas pelanggaran salah satu tempat suci ketiga umat Islam di dunia,” mengacu pada kemungkinan konfrontasi militer dengan penjajah Zionis Israel.

Dr. Sami Abu Zuhri melanjutkan, “Penyerbuan dan peruskan Masjid Al Aqsa adalah eskalasi serius dari penjajah Zionis untuk meyahudisasi masjid. Dan kami menyerukan pemerintah dan faksi perjuang untuk mengangkat tangan melindungi tempat-tempat suci bagi umat Islam.”

Tercatat 17 Muslim Palestin cedera dan 3 lainnya ditangkap oleh pihak keselamatan Zionis Israel dalam pertembungan pada Ahad pagi, yang dicetuskan oleh penyerbuan 120 warga Yahudi yang dipimpin Menteri Pertanian Zionis Israel Uri Ariel untuk memperingati hari runtuhnya Kuil Sulaiman. (Dostor/Ram) sumber

No comments: