Friday, July 31, 2015

SLOVENIA bakal Dapat Masjid Pertama

peletakan batu pertama masjid slovenia

Penantian panjang Muslim Slovenia selama 4 dekad terakhir untuk memiliki sebuah Islamic Center lengkap dengan Masjid Jamik akhirnya diperolehi setelah pada hari Jumaat (25/07), Asosiasi Muslim Slovenia bersama pemerintah merasmikan pembangunan Islamic Center.

Seperti yang disiarkan laman onislam.net dalam pemberitaannya pada awal minggu  ini menyatakan bahawa pembangunan akan dimulai pada bulan November akan datang, dan diharapkan pada tahun 2016 akan datang umat Islam di Slovenia sudah dapat melaksanakan ibadahnya di Masjid Jami.

Menurut informasi yang diperoleh onislam.net menyatakan bahawa pembangunan Masjid bernilai 12 juta Euro (15.9 juta dollar) di ibukota Ljubljan terdiri dari sebuah Masjid Jami, pusat budaya, perpustakaan dan ruang belajar, dengan 70% dana diantaranya ditanggung oleh pemerintah Qatar.

Sebelumnya umat Muslim pernah memiliki sebuah Masjid di wilayah log Pod Mangartom, sebelah tenggara Slovenia, akan tetapi Masjid tersebut hancur pada tahun 1916 akibat perang dunia pertama yang melanda negara-negara Eropah dan dunia.

Data statisik terakhir menyatakan bahawa dari sekitar 2 juta penduduk Slovenia, ada sekitar 47 ribu Muslim yang kebanyakan mereka tinggal di wilayah ibukota Ljubljan dan hingga kini belum memiliki sebuah Masjid Jami. (Onislam/Ram) sumber

No comments: