Wednesday, August 5, 2015

Muslim KRIMEA Akan Punya Tentera Sendiri

Ukraina akan membentuk unit militer Muslim Tatar Krimea

Mustafa Abdülcemil Kırımoğlu, pemimpin Tata Krimea, mengatakan bahawa Ukraine telah merancang untuk menubuhkan pasukan tentera Muslim, IB Times melaporkan, sebagaimana yang disiarkan oleh World Bulletin, Selasa (4/8/2015).

Pasukan itu akan dibentuk dari Tatar Krimea, Tatar Kazan, Uzbek, Chechen, Azeri, Meskhetian Turki dan kelompok Muslim lainnya, kata Kırımoğlu. Pasukan itu akan ditempatkan di wilayah Kherson di perbatasan Krimea dan akan memantau transportasi barang dan manusia antara Ukraine dan semenanjung itu, ungkap Kırımoğlu, ketiak berbicara di Kongres Tatar Dunia.

Kırımoğlu bertemu dengan Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan setelah menghadiri Kongres Krimea Dunia Kedua, yang diselenggarakan di Ankara dari 31 Julai sampai 2 Ogos.

 Batalion Muslim itu merupakan sebahagian dari hubungan yang berkembang antara Tatar Krimea dan Ukraine dan akan melaporkan kepada Kemterian Pertahanan Ukraine, kata Kırımoğlu. Tatar Krimea merupakan etnik Turki dan kelompok minoriti Muslim yang telah menghadapi puluhan tahun penindasan agama dan politik di bawah kekuasaan Rusia. Diperkirakan 10,000 Tatar Krimea telah meninggalkan Krimea sejak aneksasi Rusia pada Mac 2014. Ada sekitar 300,000 Tatar Krimea yang masih tinggal di Krimea. sumber

No comments: