Saturday, August 29, 2015

YAMAN Jadikan 4800 Tentera Pejuang Selatan sebagai Askar Pemerintah

tentara yaman

Jumaat 28 Ogos 2015, pegawai tinggi Angkatan Bersenjata Yaman memutuskan menjadikan 4,800 orang Tentera Populer Rakyat sebagai sebahagian dari militer Yaman yang sah.

Pernyataan ini disampaikan Kolonel Mohammed Fadel Hassan dalam sebuah acara rasmi pengangkatan milisi pejuang pembebasan Yaman, sebagai pengghargaan atas bantuan mereka dalam merebut kota Aden dari pemberontak Syiah Houthi.

Dalam keputusannya Angkatan Bersenjata Yaman, mereka yang masuk sebagai askar akan diberi hak dan kuasa seperti anggota militer lainnya.

Kolonel Mohammed Fadel memasukan para perajurit baru ini ke dalam “Briged Paket Salman,” mengacu pada bantuan Raja Arab Saudi bersama koalisi regional Arab yang telah membantu pemerintahan sah merebut kembali kota Aden dan kota-kota lainnya di selatan Yaman.

Perlu di ingat bahawa konflik di Yaman di picu pemberontakan Syiah Houthi yang merebut dan menguasai ibukota Sana’a pada akhir Januari lalu, untuk mendirikan negara Syiah di wilayah Semenanjung Arab. (Shorouk/Ram) sumber

No comments: