Wednesday, September 9, 2015

Hizbullah Alami Konflik Dalaman

hizbullah army

Dalam laporan yang diterbitkan pada awal pekan ini, Middle East Briefing menyebut bahawa keretakan Hizbullah disebabkan semangat tinggi Hassan Nasrallah untuk membela Bashar Al Assad yang kini terpaksa dibayar mahal oleh organisasi baik dari segi material ataupun korban jiwa.

Selain itu, menurut lembaga yang memantau keadaan politik dan gejolak di Timur Tengah ini menyatakan masih ada 6 alasan lainnya yang membuatkan Syiah Hizbullah terpkasa kembali berfikir matang untuk tetap berada di Syria.

Berikut 6 pekara penting yang membuatkan Syiah Hizbullah terpaksa menarik tenteranya dari Syria;

1. Tetap mempertahankan dukungan terhadap Bashar Al Assad dengan kosekuensi keranda mayat yang akan terus diterima setiap harinya bagi warga desa-desa Syiah di kawasan selatan Lebanon.
2. Kepentingan politik yang saling bertentangan antara Damsyik dan Teheran terhadap Syiah Hizbullah Lebanon.
3. Situasi pertempuran di lapangan dan sosialiasai antara milisi Syiah HIzbullah dengan penduduk Syria.
4. Adanya kepentingan masing-masing pihak antara perwira militer Assad dan komandan milisi Syiah Hizbullah di medan pertempuran.
5. Terpecahnya kekuatan Parti Syiah Hizbullah dalam menghadapi ancaman dari luar seperti Zionis Israel yang sewaktu-waktu dapat menyerang wilayah selatan Lebanon.
6. Pandangan kekuatan politik di Lebanon yang dapat menyebabkan masalah tersendiri bagi kelompok Syiah Hizbullah akibat keterlibatanya dalam perang di Syria.
Perlu di ingat bahawa milisi Syiah Hizbullah dan Syiah Iran adalah sekutu terkuat bagi rejim Bashar Al Assad untuk ikut membantai warga Sunni di Syria. sumber

No comments: