Sunday, September 13, 2015

Secara Rasminya Cabang IS Diwujudkan di Gaza

jaish-al-islam-in-Damascus

Salah satu kelompok jihad di Gaza, Jaish al-Islam, dilaporkan telah berjanji setia kepada  Negara Islam. Pernyataan singkat  Jaish al-Islam pada hari Rabu lalu (9/9/2015) telah meningkatkan  kehadiran IS secara rasmi di Jalur Gaza. Pernyataan yang telah dipos di  forum IS online, menyatakan Jaish al-Islam sebagai bagian tak terpisahkan dari Wilayah Sinai, cabang IS di Semenanjung Sinai Mesir, menurut Jerusalem Post.

“Kami, para perajurit dari Jaish al-Islam di Jalur Gaza dan pemimpin kami Mumtaz Dughmush, semoga Allah melindungi dia, kami menganggap diri kami untuk menjadi sebahagian integral dari Wilayat Sinai [IS di semenanjung Sinai],” kata pernyataan tersebut. “Kami membaiat Abu Bakar al-Baghdadi al-Quraisy, Khalifah untuk semua Muslim di wilayah Islam dan setiap tempat di mana umat Islam berada.”

Pernyataan itu melanjutkan: “Kami bersumpah untuk saudara-saudara kita itu, dengan kekuatan, kami tidak akan berhenti lakukan perjuangan kita melawan Yahudi dan kaum murtad di Gaza dan di Sinai sampai bendera Tauhid ditinggikan  di atas mereka,” petik Jerusalem Post.

Janji setia kelompok tersebut ke Negara Islam memberikan isyarat penyebaran pengaruh IS di wilayah yang bergolak dari Gaza hingga ke Mesir dan sepanjang pantai Mediteranian.

Jaish al-Islam, atau Tentera Islam, secara luas dianggap sebagai salah satu kelompok pemberontak yang melawan rejim Syiah Presiden Syria Bashar Assad . Kelompok pejuang ini juga membantu Hamas, yang menguasai Gaza, untuk menculik askar Israel Gilad Schalit. (TL/KH) sumber

No comments: