Tuesday, September 29, 2015

Tentera RUSIA Belum Bertempur di SYRIA, Hanya Membantu Assad

putin-glasses-_2638080b

Presiden Rusia Vladimir Putin menegaskan bahawa negaranya saat ini belum berniat untuk mengirimkan tentera darat mereka untuk ikut berperang membantu pasukan rejim Bashar Al Assad di Syria.
Pernyataan ini dikatakan Putin dalam wawancaranya dengan stesen televisyen CBS dan BBC di Amerika Syarikat pada hari Ahad (27/09) lalu, menanggapi ratusan personel militer Rusia yang kini telah berada di ibu kota Damsyik dan sekitarnya.

“Tujuan kehadiran militer Rusia adalah untuk mendukung pemerintah Presiden Bashar al-Assad melawan kelompok pejuang Islam bukannya turut berperang di Syria, ” ujar Putin menjelang pertemuannya dengan Obama di sela sidang umum Majlis PBB pada hari Isnin (28/09).

Vladimir Putin melanjutkan, “Saat ini kami tidak merancang untuk ikut terjun berperang digaris depan bersama tentera pemerintah untuk melawan kelompok pejuang Islam.”

Perlu di ingat bahawa sejak 2 bulan terakhir Rusia gencar mengirimkan persenjatan baru ke Syria, setelah sejumlah survei dan pernyataan pemimpin revolusi yang menyebut Assad kini hanya menguasai 18% dari wilayah seluruh Syria. (Almasryalyoum/Ram) sumber

No comments: