Sunday, October 4, 2015

Erdogan Beri Amaran kepada Zionis

erdogan

Kelakuan Zionis-Israel yang kian memuakkan membuat Presiden Turki Erdogan memperingatkan jika mereka telah bermain api dengan terlibat dalam kekerasan dan kerusuhan di Masjid Al Aqsa. Dalam satu wawancara, Presiden Turki Recep Tayyib Erdogan mengatakan, perjuangan ke atas Masjid Al Aqsa bukan hanya milik umat Muslim, melainkan juga orang-orang Kristian.

“Jadi Zionis-Israel mestilah memahami bahawa apa yang dilakukannya adalah jenayah yang berkaitan dengan hak asasi manusia, yang diparahkan oleh ratusan jenayah yang telah dilakukan terhadap rakyat Palestin,” kata pemimpin Turki tersebut seperti disiarkan the Jerusalem Post (3/10).

Tentera dan polis Zionis Israel telah menyerang warga Palestin di Masjid Al Aqsa dalam beberapa minggu terakhir ini. Pemerintah Turki merasa para tentera dan polis Zionis Israel itu sengaja menghasut pemuda Palestin untuk menimbulkan masalah di Al Aqsa.

Erdogan juga mengaku sudah melakukan pembahasan dengan Raja Jordan dan Qatar. “Kita semua sepakat bahawa kita perlu melakukan apa yang mungkin dilakukan tentang masalah ini,” pungkas Erdogan. (ts) sumber

1 comment:

Abdurrohman Wahid said...

thanks ya gan infonya.. izin share ya!!

ilmuagama