Monday, November 16, 2015

Jet2 PERANCIS Serang Kawasan2 Penting IS

Berdalih balas ISIS, jet-jet tempur Perancis membombardir wilayah Raqqah dua hari setelah serangan Paris

Jet-jet tempur Perancis mengebom sejumlah lokasi di Raqqah, Syria, pada Ahad (15/11/2015). Seorang pegawai Perancis mengklaim serangan itu sebagai pengeboman besar terhadap lokasi-lokasi kelompok “Daulah Islamiyah”, atau Islamic State (IS) yang sebelumnya dikenal sebagai ISIS. Serangan udara itu dilancarkan dua hari setelah serangkaian serangan teror di Paris di mana ISIS telah mengaku bertanggung jawab atas serangan tersebut. Presiden Perancis kemudian menyebut serangan itu sebagai sebagai “perang terhadap Perancis”.

 ISIS mendakwa Raqqah sebagai ibukota “khalifah” mereka. Sasaran dalam serangan udara pada hari Ahad lalu termasuk sebuah pusat komando, pusat perekrutan, pusat penyimpanan amunisi dan sebuah kem latihan, kata Mickael Soria, penasihat media untuk Menteri Pertahanan Perancis. Dua belas pesawat, termasuk 10 jet tempur, terlibat dalam serangan udara itu, kata Soria. Dua puluh bom dijatuhkan, katanya, dan semua sasaran hancur.

Sementara sayap media ISIS mendakwa kawasan-kawasan itu telah dikosongkan sebelum diserang dan mereka juga mengatakan tidak ada korban dalam serangan besar itu. Perancis telah melakukan serangan udara terhadap sasaran ISIS di Syria sejak September sebagai sebahagian dari koalisi pimpinan AS.  sumber

No comments: