Thursday, November 26, 2015

Mafia ITALY Beri Amaran kepada IS

Jaringan mafia Italy yang bergerak di Amerika Syarikat yakin mampu menangkal terorisme. Kelompok kriminal ini mengkritik intelijen terlalu lambat bergerak, dan kesannya pada insiden di ibu Kota Paris, Perancis, pada 13 November lalu. Serangan beruntun di tujuh lokasi berbeza menandakan polis Perancis tak punya intel lapangan, kalah dari pola komunikasi para gangster.

Pernyataan itu dibuat oleh Giovanni Gambino, putera mahkota Dinasti Papa Gambino yang menguasai jaringan kriminal bawah tanah Kota New York. Dia menjamin kawasan pusat bisnes AS itu akan aman dari serangan seperti di Paris.

“Warga di New York yang punya jaringan Sisilia kami pastikan aman. Kami akan melindungi anggota keluarga dari teroris mahupun ekstremis yang psikopat, terutama yang sejenis ISIS,” kata Gambino seperti yang disiarkan Russian Times, Selasa (24/11).

Giovani mendakwa IS lebih banyak menyasarkan negara Eropah seperti Perancis dan Belgium untuk merekrut anggota, kerana di dua negara itu bukan wilayah kekuasaan mafia.

“Berbeza dengan kawasan Sisilia (kampung halaman Mafia) yang bebas dari jaringan teroris,” cetusnya.

“Sejauh ini wilayah Eropah paling minim ancaaman teroris adalah yang dikuasai mafia,” tulisnya. Belum ada tanggapan dari IS sendiri. (ts) sumber

No comments: