Monday, December 28, 2015

Ternyata Nabi Isa Tidak Lahir pada Musim Dingin

Da'i kenamaan Timur Tengah asal Arab Saudi, Sheikh Muhammad ‘Uraifi, menyatakan bahawa Nabi Isa Alaihi Salam dilahirkan oleh Maryam pada musim panas, bukan musim dingin seperti yang diyakini dan diperingati oleh umat Kristian.

Dalam khutbahnya pada hari Jumaat (09/10) lalu, Sheikh Muhammad ‘Uraifi mengatakan, “Al-Quran dan Alkitab telah membuktikan bahawa peringatan yang dilakukan oleh umat Kristian saat ini pada akhir bulan Disember ataupun di awal bulan Januari salah.

Sheikh Muhammad ‘Uraifi melanjutkan, “Dalam Al Qur’an Allah Subhanahu Wata’ala telah memerintahkan Maryam untuk menggoncangkan pohon kurma agar buah yang sudah matang jatuh. Ini jelas menunjukkan bahwa Maryam melahirkan Nabi Isa di musim panas, kerana kurma tidak berbuah kecuali pada musim tersebut.”

“Adapun Bible juga membenarkan Al Qur’an dengan mengatakan bahawa ketika orang-orang menyedari kelahiran Nabi Isa, para petani pergi bermalam di ladang-ladang gandum mereka. Dan gandum tumbuh di musim panas bukannya musim dingin,” lanjut Sheikh Muhammad ‘Uraifi dalam khutbahnya.

Sheikh Muhammad ‘Uraifi lahir pada tahun 1970 dan kini mengajar sebagai dosen di King Saud University. (Rassd/Ram) sumber

No comments: