Thursday, December 17, 2015

TURKI Sertai Gabungan 34 Negara Islam

Perdana Menteri Turki Ahmet Davutoglu mengatakan bahawa gabungan negara Islam untuk melawan ISIS dan segala bentuk teror adalah jawapan bagi dunia. Sebuah jawaban tegas bagi mereka yang selalu menganggap Islam adalah agama teror.

“Fakta bahawa negara-negara Islam bersedia untuk berkontribusi untuk memerangi terorisme adalah jawaban terbaik untuk mereka yang mencuba untuk menghubungkan Islam dengan teror,” ucap Davutoglu, seperti disiarkan Sputnik pada Selasa (15/12), dipetik sindonews.

Sementara itu, Davutoglu menyatakan pihaknya mendapat tawaran langsung dari pemerintah Arab Saudi untuk bergabung dalam koalisi tersebut. Tanpa banyak pertimbangan, Turki memutuskan untuk terlibat dalam koalisi tersebut.

“Kami telah menerima undangan untuk pertemuan yang didedikasikan untuk penciptaan koalisi Islam melawan terorisme. Turki siap untuk terlibat di dalamnya,” sambung pemimpin Turki tersebut.
Dirinya menambahkan, pembentukan koalisi tersebut adalah langkah ke arah yang benar.
Setidaknya 34 negara telah memutuskan untuk bergabung dengan koalisi yang baru saja dibentuk oleh Arab Saudi tersebut. sumber

No comments: