Friday, July 31, 2015

Hebat, Gambar2 Perluasan Masjidil Haram

Mataf (1)

Mataf (2)

Mataf (3)

Mataf (5)

Mataf (6)

Mataf (8)

Mataf (9)

Mataf (10)

sumber

Hudud Dilaksanakan di Beghazi, LIBYA (11 Gambar)

Hudud oleh Ansharu Syariah Libya (1)

Masyarakat memeluk 3 warga yang telah dikenai hudud sebagai bentuk pengakuan bahwa mereka telah dishlahkan

Beberapa waktu lalu, Daulah Al-Baghdadi mengeluarkan tuduhan bahwa Al-Qaeda tidak menerapkan Hukum Allah di daerah kekuasaannya. Sehingga melalui  video-video eksekusinya, ISIS melakukan dakwaan bahawa pihaknya merupakan satu-satunya penegak Syariat Islam di dunia saat ini. Namun, propaganda bombastik yang sengaja ditujukannya untuk menagih simpati para perindu Khilafah sedunia itu ternyata terbantah, bahkan tidak menuai ba’iat dari majoriti warga Libya.

Hudud oleh Ansharu Syariah Libya (2)

Pencambukan mulai dilakukan

Hal tersebut terbukti dengan adanya dokumentasi penegakan hudud oleh Ansarus Syariah Libya, yang merupakan cabang rasmi Al-Qaeda Internasional. Demikian Islamina menyiarkan pada Rabu (29/7/2015).Sebuah kenyataan rasmi dari Ansaru Syariah Libya mendokumentasikan penegakan hudud yang penuh khidmat di bumi Benghazi. Eksekusi itu merupakan keputusan dari Mahkamah Islamiyyah.

Masyarakat menyaksikan proses hudud

Pihak Mahkamah Islamiyyah mengumumkan ketaubatan 3 pelaku maksiat yang telah dikenai hudud

Pada Rabu siang (29/7), Mahkamah Islamiyyah menegakkan salah satu hukum hudud kepada tiga warga Muslim dari tanah yang dikuasai oleh Mujahidin. Berbeza dengan eksekusi dramatik ISIS, pelaksanaan hukuman Syariah itu dilakukan di tengah khalayak ramai. Setelah para pelanggarundang-undang memenuhi hududnya, mereka kemudian dikembalikan kepada masyarakat untuk meminta islah. Maasyaa Allah, betapa praktik hudud yang dilaksanakan Al-Qaeda Libya itu meneladani hudud yang dicontohkan Rasulullah shalallahu ‘alaihi wasallam.

Pembacaan keputusan Mahkamah Islamiyyah tentang hudud tersebut

Pencambukkan dilakukan sesuai kadar kejahatan masing-masing pelaku dosa

Sesuai kadar kesalahan pelaku, pada hudud kali ini tidak ada kesan mencekam dan seram. Semua pihak begitu selesa menerima keputusan Mahkamah Islamiyyah sesuai Qur’an dan Sunnah. Bahkan ada senyuman dari warga di balik pelukan mereka terhadap para pelaku yang sudah menebus kesalahannya. Allahu Akbar.

Pencambukkan menjadi pelajaran bagi masyarakat yang menyaksikan agar tidak mengikuti perbuatan dosa dan pelaku menjadi jera

Pihak pelaksana hudud memeluk 3 Muslim yang telah menebus kesalahannya

Dengan penjagaan ketat, masyarakat mengishlahkan ketiga warga Muslim yang telah taubat itu

 sumber

Bubarkan Gereja Injil di INDONESIA!

Legislator tegaskan, bubarkan GIDI

Pimpinan pemantau autonomi khusus Aceh dan Papua, Nasir Djamil mendesak pemerintah segera membubarkan organisasi Gereja Injili Di Indonesia (GIDI). Sebab, GIDI dinilai telah bertentangan dengan dasari NKRI.

“Sebagai pimpinan pemantauan khusus Aceh dan Papua serta dari Komisi III di DPR RI saya meminta agar GIDI dibubarkan. Pemerintah diharapkan serius dalam pembuabaran GIDI,” tegas ketika sidnag media Pasukan Pencari Fakta Komite Umat (Komat) untuk Tolikara, di Jakarta, Jumaat (31/7/2015). Nasir menjelaskan, pembubaran GIDI lantaran organisasi tersebur telah mencatut nama Indonesia namun tidak mentaati undnag-undang dan berperilaku keindonesiaan. Indonesia adalah negara yang mengakui keberagaman dan hak hidup umat beragama.

“Tapi GIDI tidak melaksanakan ini,”ujarnya. GIDI, ungkap Nasir juga telah melanggar Hak Asasi Manusia dan diduga berafiliasi dengan negara “Israel”. Sementara Israel, katanya, negara yang tidak memiliki hubungan diplomatik dengan Indonesia. Dia mempersoalkankan, bagaimana orang-orang Israel boleh hadir dalam kegiatan tersebut dalam keadaan bermasalah. “Pertanyaannya adalah bagaimana peserta Seminar dan KKR itu boleh hadir di Indonesia? Di mana mana ada petugas Imigrasi. Sedangkan, ketika pemain bola dari AS Roma tidak memiliki visa, mereka dipulangkan ke negaranya,” katanya. Dia menilai bahwa tindakan GIDI melarang umat beragama beribadah, memerintahkan pengecatan bendera Israel, dan pelarangan berjilbab adalaha bentuk pengingkaran terhadap NKRI. - sumber

Yahudi Bakar 1 Bayi dan Cederakan 3 Lainnya

rumah syahid Ali Said Dawabsyah

Seorang kanak-kanak berusia 1 setengah tahun terbunuh dan 3 orang anggota keluarganya mengalami kecederaan serius akibat kebakaran, setelah pada Khamis (30/07) malam sekelompok pemuda Yahudi menyerang dan membakar 2 rumah warga Palestin di desa Duma, selatan kota Nablus.

Menurut koresponden Sky News Arab di Tebing Barat dari keterangan saksi mata mengatakan, “Sekelompok warga Yahudi dari pemukiman Yahya dan Weis Kuds tiba-tiba datang dan menyerang dua rumah kami yang berjarak hanya beberapa meter dari pemukiman.”

Saksi mata melanjutkan, “Mereka kemudian melemparkan bom molotov dan benda-benda yang mudah terbakar. Api kemudian dengan cepat memakan isi rumah sehingga mengorbankan anak bernama Ali Said Dawabsyah, melukai ayah mangsa Abu Ali Said dan isterinya, serta kakak korban Ahmad Said Dawabsyah.”

Sementara itu hospitalt kota Nablus dalam keterangan terkait menyatakan bahwa Ahmad Said Dawabsyah (4 tahun) kini dalam keadaan kritikal akibat luka bakar tahap tiga.

Belum diketahui apa motif dibalik serangan tersebut, akan tetapi perlu diekatahui bahawa warga Yahudi Zionis Israel kerap kali menyerang desa dan membakar ladang-ladang pertanian milik warga Palestin yang berada di sekitar pemukiman mereka di wilayah Tebing Barat. (Skynewsarabiac/Ram) sumber

Jumlah Anak Dara Tua Meningkat 3 Kali Ganda di SAUDI

wanita-saudi

Satu kajian baru menunjukan bahawa jumlah anak dara tua di Arab Saudi pada tahun 2015 ini meningkat hampir 3 kali ganda jika dibandingkan dengan tahun 2010 lalu.
 
Dalam kajian yang dilakukan oleh pengamat sosial Ahmad Al Sinani menyatakan bahawa jumlah perawan tua di tahun 2015 ini mencapai sekitar 4 juta wanita, ini meningkat hampir 3 kali lipat jika dibandingkan dengan tahun 2010 yang berjumlah 1.5 juta wanita, seperti disiarkan akhbar Makkah.

Ahmad Al Sinani menjelaskan bahawa bertambahnya jumlah anak dara tua di Arab Saudi kerana tingginya perbelanjaan pernikahan dan jumlah mahar yang di inginkan oleh orang tua wanita, serta banyaknya pengangguran dalam kalangan pemuda Saudi menjadi penyebab semakin bertambahnya perawan tua di negara kaya minyak tersebut.

Menurut Ahmad Al Sinani, wang sebanyak 50 sampai 90 ribu riyal atau setara mesti disediakan calon pengantin laki-laki untuk menyelenggarakan majlis pernikahan mereka. (Almasryalyoum/Ram) sumber

HAMAS Kecam AS Beri Pesawat F-35 kepada Israel

F-35

Gerakan Pejuan Islam Palestina “Hamas” mengecam keras tindakan Amerika Serikat yang memberikan Zionis Israel sejumlah pesawat jet tempur tipe F-35, dan menyebutnya sebagai dukungan terhadap teroris Israel.

Dalam pernyataan rasmi Hamas yang dikeluarkan pada Khamis (30/07) menyatakan, “Pemberian sejumlah pesawat tempur oleh pemerintah AS adalah tidakan memalukan dan tidak bermoral. Ini jelas adalah dukungan negara super power tersebut terhadap penjajahan Israel.”

“Pemberian ini menunjukan bahawa secara tidak langsung AS ikut terlibat dalam jenayah dan pembantaian rakyat Palestin di Jalur Gaza dan Tebing Barat,” ujar Hamas dalam sidang medianya.

Selain itu Hamas juga menyerukan masyarakat internasional untuk mengambil tindakan hukuman yang berlaku atas kejahatan para pemimpin Zionis Israel yang sengaja mensasarkan warga awam dalam agresi terakhir di Jalur Gaza pada tahun 2014.

Perlu diketahui bahwa F-35 adalah pesawat tempur generasi terbaru yang dikeluarkan oleh perusahaan Lockheed Martin, dengan kemampuan siluman seperti kecepatan supersonik, kelincahan yang ekstrim, pengacak radar, dan teknologi sensor fusi yang hebat. (Dostor/Ram) sumber

Taliban - Mullah Mansour Ganti Mullah Umar

HERAT, AFGHANISTAN - NOVEMBER 4:  Surrendering Taliban militants stand with their weapons as they are presented to the media on November 4, 2010 in Herat, Afghanistan. Twenty Taliban fighters from Afghanistan's Herat province have surrendered to government troops in Herat, west of the capital city of Kabul. After an amnesty launched by President Hamid Karzai in November 2004, hundreds of anti-government Taliban militants have since surrendered to the government. (Photo by Majid Saeedi/Getty Images)

Jumaat 31 Julai 2015, gerakan bersenjata Taliban Afghanistan mengumumkan pengangkatan pemimpin baru mereka, Mullah Ikhtar Mansour, pasca satu hari selepas mengesahkan kematian mantan pemimpinnya Mullah Omar.

Dalam pernyataan rasmi organisasi di laman Taliban pada Jumaat pagi menyatakan, “Setelah kematian Mullah Omar, Dewan Syura dan perwakilan anggota beserta lengan organisasi Taliban menyepakati mengangkat Mullah Mansour sebagai pemimpin baru.”

Belum ada berita ataupun informasi terkait Mullah Mansour yang kini menjadi pemimpin baru Taliban. Akan tetapi pemerintah Kabul percaya bahawa pemimpin baru ini memiliki semangat dan pengaruh untuk mengembalikan kejayaan kelompok tersebut di Afghanistan.

Sehari sebelumnya organisasi Taliban mengumumkan kebenaran berita meninggalnya pemimpin mereka Mullah Mohammad Omar di sebuah hospital di Karachi akibat sakit berkepanjangan yang dideritanya. (Skynewsarabia/Ram) sumber

Jumlah Penganut Kristian di Dunia Arab Turun Mendadak

kristiani Arab

Satu kajian yang dilakukan oleh lembaga penelitian dari Amerika Syarikat menyatakan bahawa jumlah penganut agama Kristian di wilayah Timur Tengah menurun mendadak dalam satu dekada terakhir.

Lembaga Pew Center menjelaskan bahawa perang yang melanda kawasan Timur Tengah menjadi penyebab utama penghijarahn besar-besaran penduduk Kristian dari kawasan.

Menurut Pew Center seperti disiarkan akhbar The New York Times menyatakan ada sekitar lebih dari 600 ribu warga Kristian di Suriah telah berhijrah keluar wilayah Timur Tengah, sedangkan di Iraq sekitar sepertiga penduduk Kristian dari jumlah keseluruhan 1.5 juta orang telah meninggalkan negara tersebut akibat perang saudara antara Islam Sunni dan Syiah.

Pew Center memperkirakan bahawa jumlah umat Islam akan melebihi jumlah orang Kristen di seluruh dunia selama separuh kedua abad ke 21 ini. (Rassd/Ram) sumber

Gempa 4.2 Gegar Israel

Gempa berkekuatan 4 skala Richter kembali menggoncang wilayah selatan Israel pada Khamis (30/07) pagi waktu setempat, pasca 4 hari penyerbuan dan perosakan Masjid Al Aqsa pada Ahad (26/07) akhir minggu lepas.

Seperti disiarkan akhbar Yediot Aharonot Israel dari keterangan Institute Seismologi di ibu kota Tel Aviv menyatakan bahawa gempa dengan kekuatan 4.2 skala Richter terjadi pada pukul lima pagi waktu Israel.
Pusat gempa berada antara di kedalaman Laut Mati hingga kota Ashdod.

Sementara itu penduduk Palestin menyatakan bahawa mereka tidak merasakan adanya getaran gempa yang melanda wilayah Jalur Gaza yang berdekatan dengan kota Ashdod.

Muslim Palestin percaya bahawa gempa yang menggoncang wilayah selatan Israel pada Khamis pagi merupakan peringatan awal dari Allah Subhanahu Wata’ala, selepas pasukan keselamatan Yahudi menyerang dan merosak Masjid Al Aqsha pada Ahad pagi. (Dostor/Ram) sumber

Erdogan Solat Jumaat di INDONESIA Hari Ini

Dalam rangkaian kunjungan ke Indonesia, Presiden Turki Recep Tayyip Erdo─čan hari ini akan melaksanakan solat Jumaat di Masjid Istiqlal, Jakarta bersama Wakil Presiden Jusuf Kalla.

Selanjutnya pada petang nanti, Presiden Joko Widodo (Jokowi) akan menerima secara rasmi kunjungan Presiden Turki tersebut yang dilanjutkan dengan jamuan makan kenegaraan pada malam harinya, di Istana Negara, Jakarta.

Dalam sidang media Kementerian Luar Negeri disebutkan, tujuan utama kunjungan ini adalah untuk mempererat kerjasama kedua-dua negara dalam pelbagai bidang khususnya kerjasama ekonomi. Kunjungan ini juga dilakukan saat Indonesia dan Turki merayakan 65 tahun hubungan kerjasamanya.

Dalam pertemuan tersebut, kedua-dua orang ketua negara akan berbincang tentang sejumlah bidang prioriti seperti kerjasama ekonomi, pendidikan dan industri pertahanan.

Siang ini, dipastikan speaker akan tetap dipakai di Masjid Istiqlal. (rz) sumber

Tun M : BercakapTentang 1MDB Kini Satu Jenayah

Tun Dr Mahathir Mohamad enggan memberi komen mengenai isu yang selama ini menjadi sasaran kritikannya - 1MDB.

Namun, di sebalik keengganan itu bekas perdana menteri tersebut tetap dengan sifat sinisnya.

Ditanya wartawan mengenai isu itu, Dr Mahathir berkata, bercakap mengenai 1MDB kini adalah "suatu jenayah".

"Saya cuma nak beri amaran kepada anda, saya tak boleh memberi komen mengenai 1MDB kerana bercakap mengenai 1MDB kini suatu jenayah," katanya.

Ditanya sama ada beliau sudah melihat klip video menunjukkan Tan Sri Muhyiddin Yassin membuat kenyataan mendakwa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengaku menerima dana RM2.6 bilion, Dr Mahathir menjawab: "Ya".

"Semua orang sudah melihatnya, tapi Najib tidak pernah menafikan (beliau) menerima wang berkenaan.

"Tapi saya tak sepatutnya bercakap mengenai itu. Ia kini haram. Saya tak cakap apa-apa ya," katanya. sumber

Hikmah di Sebalik Keganasan Kristian di Tolikara, INDONESIA

Ini hikmah teror GIDI di Tolikara menurut Ustadz Fadzlan

Bagi orang mukmin setiap peristiwa ada hikmahnya, termasuk peristiwa yang tidak enak yang menimpa diri kita. Tidak terkecuali dalam peristiwa keganasan Gereja Injil di Indonesia (GIDI) terhadap muslim Tolikara.

Usai kembali dari Tolikara, Ustaz asal Papua, Fadzlan Garamatan mengatakan, ada hikmah di balik peristiwa tersebut. Ketua Pasukan Pencari Fakta Tolikara itu pun menuliskan tulisan singkat berupa surat terbuka untuk Gereja Injili Di Indonesia (GIDI) melalui aplikasi WhatsAppnya. \

Berikut isi surat Fadzlan Garamata yang berjudul Terima Kasih GIDI, dipetik dari ROL

 “TERIMA KASIH GIDI”

Atas ulah (perbuatan buruk)  kalian, kami jadi tahu nama Tolikara yang sebelumnya sama sekali kami tak tahu menahu.

Atas ulah kalian, kami jadi tahu bahwa di Tolikara ada Masjid yang sudah berdiri puluhan tahun yang lalu.

 Atas ulah kalian, kami jadi tahu ada ribuan muslim di Tolikara.

 Atas ulah kalian, kami jadi tahu ada Perda aneh di Tolikara yang sangat diskriminatif terhadap Islam dan kaum muslimin.

Atas ulah kalian, kami jadi tahu bahwa Australia dan Israel ternyata sudah menancapkan kuku hitamnya di bumi Cendrawasih.

Atas ulah kalian, kami jadi tahu bahwa perkembangan dakwah Islam di Papua secara umum dari hari ke hari terus menggembirakan.

Atas ulah kalian, kami jadi tahu data sebenarnya jumlah total kaum muslimin di Papua sana adalah 40% , populasi yang cukup membalikkan asumsi kebanyakan orang selama ini bahwa Papua hampir identik Kristen atau diklaim Kristen.

Atas ulah kalian, kami dari berbagai penjuru, bukan hanya negeri ini tapi seluruh dunia dan dari berbagai latar belakang jadi tergerak rasa solidritasnya untuk lebih berperan terhadap nasib saudara kami di sana.

 Atas ulah kalian, kami jadi yakin bahwa Masjid yang dibakar akan dibangun kembali yang lebih bagus dan lebih megah.

Atas ulah kalian, kami jadi yakin bahwa dakwah Islam di sana akan makin marak dan masif, bahkan pesantren akan segera berdiri.

Atas ulah kalian, mata dunia mulai terbuka bahwa anggapan tentang teroris itu di identikkan dengan Islam adalah keliru.

Terimakasih, terimakasih, dan terimakasih.

Kami menunggu kalian semua jamaah GIDI dalam damai kasih Islam.

 Kami berharap tak lama lagi kami bisa menjadi imam shalat di sana, berceramah dan melantunkan adzan lima waktu di sana.

Terimakasih, Islam akan jaya di Papua Nuu Waar

Terimakasih, tak lama lagi, insya Allah Papua Nuu Waar identik dengan Islam. Terimakasih, Allahu Akbar. -  sumber

Aksi Ngeri Anak MALAYSIA di Bangunan Tertinggi Dunia

DUBAI 30 Julai - Atlet aksi ngeri dari Malaysia, Abudi Alsagoff berjaya mempamerkan gerakan `ben­dera manusia’ yang menjadi ikutan peminat aktiviti ekstrem pada tahun ini, semasa dia berada di tingkat paling atas bangunan tertinggi di dunia, Marina 101 di Emiriyah Arab Bersatu (UAE), baru-baru ini.

Mail Online melaporkan, aksi ‘bendera manusia’ yang kini menjadi kegilaan peminat aktiviti kecergasan dilakukan Abudi yang merupakan seorang atlet parkour dan akrobatik profesional, semasa dia berada di atas bangunan kediaman tertinggi di dunia itu pada 18 Julai lalu. Untuk sampai ke tingkat atas bangunan setinggi 432 meter dan masih dalam pembinaan itu, Abudi, 24, perlu menaiki 200 panel tangga sebelum melakukan gaya `bendera manusia’ yang tidak pernah dilakukan pada ketinggian tersebut sebelum ini.

 Abudi berkata, dia mengambil masa kira-kira satu jam untuk menaiki tangga dan menyelesaikan cabaran tersebut di dalam bangunan yang masih tidak mempunyai sistem pengudaraan kerana struktur bangunan berkenaan masih belum siap.

 “Agak luar biasa kerana anda dapat menikmati pemandangan memukau yang tidak pernah ditawarkan di tempat-tempat lain. “Habuk dan pasir di udara menjadikan pernafasan menjadi sukar dan tidak ada lampu di dalam bangunan itu membuatkan keadaan agak gelap sehingga memaksa kami menggunakan lampu telefon bimbit. Namun, secara keseluruhan, aktiviti itu merupakan pengalaman yang baik dan berpeluang menyaksikan pemandangan yang berbaloi,’’ kata Abudi.


Trend bendera manusia mula popular sejak April lalu selepas diperkenalkan jurulatih kecergasan dan bekas pemain ragi, Dave Jackson dan dikongsikan secara dalam talian oleh komuniti kecergasan yang menyaksikan peminat aktiviti ekstrem cuba meniru gaya tersebut. Untuk melengkapkan gerakan `bendera manusia’, seseorang individu itu perlu memegang permukaan menegak seperti perancah bangunan dengan kedua-dua tangan dan mengangkat bahagian atas badan pada kedudukan mendatar menggunakan kekuatan bahagian atas badan dan kekuatan perut. -  sumber

Pengebom Mumbai Jalani Hukuman Gantung



NEW DELHI: Suspek utama serangan bom terbesar di India pada 1993, Yakub Memon telah menjalani hukuman mati awal pagi ini, selepas sejam Mahkamah Agung menolak rayuan terakhirnya dalam prosiding pendengaran selama 90 minit. Kerajaan Maharastra, dalam satu kenyataan, mengesahkan bahawa Yakub yang mencecah usia 54 tahun pada hari ini telah menjalani hukuman mati pada pukul 6.43 pagi (pukul 9.15 pagi waktu Malaysia) di Penjara Pusat Nagpur.

Peguamnya memberitahu pemberita, post-mortem dijalankan di Hospital Nagpur sebelum jenazah Yakub diserahkan kepada keluarganya. Satu siri serangan bom di Mumbai pada 1993 menyebabkan 257 orang terbunuh dan lebih 700 cedera. Drama sebelum hukuman mati dilaksanakan bermula apabila ketua hakim H L Dattu bersetuju dengan permintaan peguam Yakub yang datang ke kediaman hakim itu, membentuk panel rayuan tiga anggota pada pukul 2.30 pagi tatkala pihak berkuasa penjara di Nagpur sedang membuat persediaan akhir melaksanakan hukuman gantung yang dijadualkan sebelum pukul 7 pagi.

Prosiding bermula pukul 3.30 pagi dan berakhir sejam setengah kemudian dengan mahkamah menolak rayuan terakhirnya. Kes Yakub mendapat liputan media yang meluas dengan berlaku pertikaian perundangan dan perpecahan pendapat kalangan orang awam terhadap hukuman mati, termasuk bekas Presiden India, Allahyarham Dr APJ Abdul Kalam.

Malam tadi, Presiden Pranab Mukherjee menolak rayuan ihsan kedua selepas Kementerian Dalam Negeri dan kerajaan Maharastra menasihatinya menolak rayuan itu. Semalam, tiga panel hakim menolak petisyen terakhir peguam Yakub yang mencabar waran hukuman mati dan memutuskan bahawa tidak berlaku pencabulan terhadap hak fundamental. Mahkamah Agung juga menolak berlakunya sebarang pencabulan prosedur dengan menyatakan waran yang dikeluarkan oleh Mahkamah Tinggi Mumbai adalah sah. Hakim bersetuju dengan hujah yang dikemukakan oleh Pendakwa Raya Mukul Rohatgi yang mewakili Kerajaan Maharastra. - BERNAMA sumber

RUSIA Majukan Sistem Peluru Berpandu S-300 untuk IRAN

Rusia siap memasok sistem rudal S-300 ke Iran

Rusia telah memajukan sistem rudal S-300 untuk dibawa ke Iran, ujar seorang penasihat presiden Rusia Vladimir Putin mengatakan pada Khamis (30/7/2015) seperti dilaporkan pejabat berita RIA.

 “Sebahagian telah diperbarui, elemen-elemen terpisah masih sedang diperbaharui,” ujar Vladimir Kozhin, penasihat presiden untuk masalah militer tentang sistem S-300.

“Ini akan menjadi S-300 yang sangat kompleks yang akan diterima Iran.”

Rusia mengatakan membatalkan kontrak untuk memberikan sistem rudal canggih ke Iran pada tahun 2010 di bawah tekanan Barat. Namun Putin memansuhkan larangan tersebut pada April menyusul kesepakatan nuklear interim antara Iran dan Rusia.

Sementara itu Perdana Menteri Zionis “Israel” Benjamin Netanyahu menyatakan “kecewa” atas keputusan Rusia yang memasukkan sistem rudal S-300 ke Iran. (haninmazaya/arrahmah.com)  sumber

SLOVENIA bakal Dapat Masjid Pertama

peletakan batu pertama masjid slovenia

Penantian panjang Muslim Slovenia selama 4 dekad terakhir untuk memiliki sebuah Islamic Center lengkap dengan Masjid Jamik akhirnya diperolehi setelah pada hari Jumaat (25/07), Asosiasi Muslim Slovenia bersama pemerintah merasmikan pembangunan Islamic Center.

Seperti yang disiarkan laman onislam.net dalam pemberitaannya pada awal minggu  ini menyatakan bahawa pembangunan akan dimulai pada bulan November akan datang, dan diharapkan pada tahun 2016 akan datang umat Islam di Slovenia sudah dapat melaksanakan ibadahnya di Masjid Jami.

Menurut informasi yang diperoleh onislam.net menyatakan bahawa pembangunan Masjid bernilai 12 juta Euro (15.9 juta dollar) di ibukota Ljubljan terdiri dari sebuah Masjid Jami, pusat budaya, perpustakaan dan ruang belajar, dengan 70% dana diantaranya ditanggung oleh pemerintah Qatar.

Sebelumnya umat Muslim pernah memiliki sebuah Masjid di wilayah log Pod Mangartom, sebelah tenggara Slovenia, akan tetapi Masjid tersebut hancur pada tahun 1916 akibat perang dunia pertama yang melanda negara-negara Eropah dan dunia.

Data statisik terakhir menyatakan bahawa dari sekitar 2 juta penduduk Slovenia, ada sekitar 47 ribu Muslim yang kebanyakan mereka tinggal di wilayah ibukota Ljubljan dan hingga kini belum memiliki sebuah Masjid Jami. (Onislam/Ram) sumber

Mullah Umar Disahkan Meninggal Dunia

Juru bicara IIA mengonfirmasi kabar kematian Mullah Umar

Jurucakap Imarah Islam Afghanistan (IIA), Zabiullah Mujahid, mengeluarkan sebuah pernyataan di akaun Twitter pada Khamis (30/7/2015) yang mengesahkan laporan kematian amir pertama mereka, Mullah Muhammad Umar rahimahullah, siar Long War Journal. Pernyataan tersebut diberikan untuk keluarga Mullah Umar dan Dewan Syura IIA.

Laporan kematian Mullah Umar merebak pantas di media seluruh dunia selama dua hari terakhir, saat pemerintah boneka Afghanistan mendakwa bahawa Mullah Umar telah meninggal dunia sejak April 2013. Namun IIA tidak memberikan perincian bila dan di mana Mullah Umar meninggal dunia.

 Pernyataan yang dikeluarkan oleh Zabiullah Mujahid mengatakan bahawa Mullah Umar menderita penyakit sejak lama dan keadaannya semakin buruk dua minggu terakhir sebelum dia menghembuskan nafas terakhir. Pesan tersebut juga mengatakan bahawa Mullah Umar, tidak pernah meninggalkan Afghanistan satu hari pun selama 14 tahun sejak 11 September 2001.

Menurut beberapa laporan, IIA telah menunjuk amir baru menggantikan Mullah Umar, mereka memilih Mullah Akhtar Mansoor hafidzahullah. Sumber IIA telah mengatakan kepada media bahawa Siraj Haqqani telah ditunjuk sebagai wakil Mansoor, sumber LWJ. Siraj adalah anak lelaki bongsu dari Jalaluddin Haqqani, seorang komandan veteran yang berjuang melawan Soviet selama tahun 1980-an. - sumber

21 Juta Orang Jadi Mangsa Perdagangan Manusia pada 2014




Organisasi Buruh Internasional “ILO” menyatakan sebanyak 21 juta orang di seluruh dunia menjadi mangsa perdagangan manusia sepanjang tahun 2014.

Dalam laporan tahunan memperingati hari anti-perdagangan manusia pertama pada 30 Julai 2015, ILO menyatakan bahawa sebanyak 40% dari mangsa dijadikan pekerja paksa atau diambil bahagian tubuhnya untuk diperjual-belikan, 53% mengalami eksploitasi seksual, dan bakinya sebanyak 7% dipaksa terlibat dalam perang atau perbuatan jenayah.

Menurut ILO pola perdagangan manusia terjadi dari negara-negara miskin menuju negara-negara kaya dan maju, baik di Eropa, Timur Tengah, mahupun kawasan Amerika utara.

Selain itu dalam laporannya juga ILO mengkirik negara-negar di dunia yang dianggap tidak serius menangani kejahatan perdagangan kemanusiaan.

Senada dengan laporan ILO, Amerika Syarikat menuduh Thailand dan Rusia menjadi 2 negara yang tidak serius memerangi apa yang disebut jenayah luar biasa di era zaman moden saat ini. (Bbcarabic/Ram)
stop penjualan manusia sumber

Jasad Setahun Syuhada HAMAS Tidak Reput dan Masih Berdarah

syahid

Para aktivis Palestin di Jalur Gaza menyebarkan sebuah gambar yang sangat menakjubkan, iaitu gambar yang menunjukkan jasad salah satu anggota Briged Al-Qassam yang syahid setahun lalu. Yang mengejutkan ialah jasadnya tidak membusuk, jasadnya masih elok.

Seorang aktivis sekaligus penulis Palestin Ridwan al-Akhras, melalui akaunnya di Twitter mengatakan: “Tubuh seorang mukmin yang asy-syahid itu berada di bawah runtuhan sebuah rumah yang hancur dan ketika dilakukan pembersihan sisa-sisa runtuhan, orang ramai terkejut kerena menemui jasadnya yang masih utuh dan belum sempat dikebumikan.

Dia melanjutkan: “Tubuh seorang mukmin yang syahid itu masih mengeluarkan darah meskipun telah setahun maninggal dunia, tubuhnya masih mengenakan baju militer yang diketahui merupakan seragam kesatuan Briged al-Qassam. Nampaknya  dia ialah salah seorang yang syahid dalam pertempuran heroik saat mengusir invasi pendudukan di timur Gaza.” (hr/Islammemo) sumber

Thursday, July 30, 2015

Amnesty Int. Buktikan Jenayah Perang Israel

BAITULMAQDIS 29 Julai - Amnesty International me­nyatakan satu analisis se­rangan Israel di Genting Gaza ekoran penangkapan seorang askarnya dalam perang pada tahun lepas di wilayah Palestin, menunjukkan ‘bukti kukuh’ berlakunya jenayah perang. Badan hak asasi manusia itu meminta mereka yang bertanggungjawab melakukan kesalahan tersebut didakwa ketika Amnesty International menerbitkan analisis terperinci operasi ketenteraan Israel melibatkan keterangan saksi, imej satelit, gambar, dan video.

 “Terdapat bukti kukuh tentera Israel melakukan jenayah perang dalam serangan di kawasan perumahan di Rafah untuk menggagalkan penangkapan Leftenan Hadar Goldin, dan tidak mempedulikan nyawa orang awam. “Rejim Yahudi melancarkan siri serangan tanpa melakukan siasatan terperinci,’’ kata Pengarah Program Asia Barat dan Afrika Utara, Amnesty International, Philip Luther dalam satu kenyataan.

 Israel menafikan tuduhan tersebut dan menyifatkan laporan Amnesty International sebagai salah ekoran pendekatan, fakta, dan analisis perundangan yang cacat. Analisis tersebut membabitkan kejadian yang berlaku pada 1 Ogos tahun lalu apabila Goldin ditangkap sejurus satu gencatan senjata diumumkan. Goldin kemudian diumumkan mati.

Ekoran kematian Goldin, tentera Israel telah melaksanakan Arahan Hannibal yang merupakan satu prosedur membenarkan tindakan balas ketenteraan untuk menyelamatkan askar yang ditangkap. Israel mengebom bandar Rafah dan kawasan sekitar di selatan Genting Gaza berdekatan sempadan Mesir.

 “Tentera Zionis melancarkan serangan bom bertubi-tubi tanpa amaran ketika orang ramai berada di jalan raya dan di dalam kenderaan. Mereka ini menjadi sasaran. “Saksi turut menceritakan keadaan huru-hara di lokasi serangan ketika api marak akibat bedilan jet-jet pejuang F-16. Helikopter dan drone turut melancarkan serangan udara ke jalan-jalan, mengenai orang ramai yang berjalan kaki ketika ambulans dan kenderaan lain membawa mangsa yang cedera ke hospital,” jelas Amnesty International. – AFP - sumber

Gereja Injil di INDONESIA dan Organisasi Pengganas

GIDI teroris

Koordinator Indonesia Crime Analyst Forum (ICAF) yang juga pengamat terorisme, Mustofa B Nahrawardaya menyatakan bahawa Gereja Injili Di Indonesia (GIDI) telah memenuhi semua kriteria organisasi teroris dan tindakan terorisme yang dibuat oleh Badan Nasional Penanggulangan Terorisme (BNPT).

Menurut Mustofa, setidak-tidaknya ada lima aspek organisasi yang layak disebut memenuhi tindakan terorisme versi BNTP.

“Ada ideologi yang mendorong pelaku untuk melakukan aksi teror dan. Ada efek berantai berupa kekacauan massal dan ketakutan meluas akibat aksi terror para pelaku,” demikian ujarnya dalam rilisnya.
Ketiga, ada jaringan luas yang terorganisir bagi bara pelaku aksi teror.
Keempat, ada pendanaan teror yang didapat atau dikeluarkan para pelaku dalam aksi terornya.
Kelima, ada penghinaan Negara yang dilakukan oleh para pelaku aksi teror.
Kerananya, ICAF mengusulkan agar GIDI segera dibubarkan dan dimasukkan dalam daftar terorisme internasional, serta akaun banknya dibekukan dan asetnya disita, sedang pimpinannya mesti ditangkap.(rz/hidayatullah) sumber

Sudah 4 Dekad Universiti Al-Azhar Hilang Kemerdekaan

Masjid Al Azhar, Kairo

Profesor aqidah dan falsafah di Universiti Al Azhar, Prof. Amnah Naseer, menyatakan bahawa Al Azhar telah kehilangan kemerdekaan dan kebebasannya akibat campur tangan penguasa dalam 40 tahun ini.
Kenyataan ini dikatakan Prof. Amnah Naseer dalam keterangannya kepada portal berita online tempatan Mesir, elaph.com, menanggapi semakin menurunnya imej Al-Azhar di mata dunia.

“Campur tangan penguasa dalam urusan internal mahupun eksternal lebih-lebih lagi pada era mantan Presiden Husni Mubarak terhadap Al Azhar, telah menjadikan lembaga pendidikan tertua ini kehilangan wibawanya di dalam dan luar negara,” ujar Prof. Amnah Naseer.

Prof. Amnah Naseer melanjutkan, “Ini dapat kita lihat dengan keluarnya fatwa-fatwa yang dipolitikkan oleh rejim penguasa untuk tujuan kepentingan mereka berkuasa.”

“Al-Azhar memerlukan revolusi internal yang menyeluruh dari akar hingga para pemimpinya, jika ingin kembali berdaulat seperti di masa lalu,” ujar Prof. Amnah Naseer.

Perlu diketahui bahwa Husni Mubarak merubah tata cara pemilihan Grand Sheikh Al Azhar dan masayeikhnya yang sebelumnya tidak ada campur tangan pemerintah, menjadi mesti adanya persetujuan terlebih dahulu dari pihak penguasa. (Akhbarak/Ram) sumber

HAMAS Serukan Jumaat Kemarahan 31 Julai

benterok Masjid al Aqsha tgl 26-07 - kerusakan di bag dalam Masjid

Gerakan Pejuang Islam “Hamas” menyerukan umat Muslim di Palestin dan di seluruh dunia untuk mengadakan Jumaat kemarahan untuk Al Aqsa, sebagai bentuk kemarahan umat Islam atas penyerbuan dan perosakan Masjid Al Aqsa pada hari Ahad (26/07) lalu.

Dalam pernyataannya pada hari Selasa (28/07) lalu, Hamas menyerukan seluruh warga Palestin di wilayah Tebing Barat dan Al Quds untuk keluar ke jalan-jalan setelah pelaksanaan solat Jumaat, sebagai bentuk mempamer kekuatan umat Muslimin untuk melindungi Masjid Al Aqsa.

Selain itu dalam pernyataan rasminya, Hamas juga mengecam sikap bisu dunia Arab dan negara-negara Muslim di dunia yang diam melihat yahudisasi kota Al Quds dan Masjid Al Aqsa.

sumber

Wednesday, July 29, 2015

Menara Bukit Aman Terbakar


Menara Bukit Aman terbakar
Kebakaran di Menara 2 Bukit Aman - Foto Twitter
 
Satu kebakaran telah berlaku di salah sebuah bangunan lama Ibu Pejabat Polis Diraja Malaysia di Bukit Aman.

Kebakaran dilaporkan berlaku di tingkat 10 Menara 2 yang menempatkan Jabatan Narkotik dan Jabatan Siasatan Jenayah.

Pihak bomba menerima laporan kebakaran tersebut kira-kira 7.20 petang tadi.

Sementara itu, Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar turut mengesahkan kejadian tersebut menerusi akaun Twitternya.

Menurutnya, kebakaran tersebut berjaya dipadamkan dan tiada kemalangan jiwa dilaporkan. Punca kejadian sedang disiasat.

Tambahnya kebakaran hanya melibatkan dokumen di koridor tingkat 10 bangunan tersebut.

Beliau juga menyarankan agar semua pihak menghentikan khabar angin tentang kebakaran itu. sumber

MESIR - 25 Maut, Kilang Perabot Terbakar



KAHERAH: Sekurang-kurangnya 25 orang dilaporkan maut dalam kebakaran kilang perabot di utara ibu negara dekat sini hari ini, kata pegawai Kementerian Kesihatan. Jurucakap kementerian, Hossam Abdel Ghaffar berkata, seramai 22 pekerja dilaporkan cedera terbakar dan menyedut asap dalam kebakaran di kilang Al-Helw terletak di pinggir ibu negara.

Pegawai keselamatan berkata, gas silinder meletup menyebabkan kebakaran merebak hingga ke tiga tingkat kilang berkenaan. Sementara, Kementerian Dalam Negeri berkata, kira-kira 23 jentera bomba dikerahkan ke tempat kejadian untuk memadamkan kebakaran.

Video diterbitkan dalam laman sosial menunjukkan asap tebal menjulang dari kilang terbabit sementara kelihatan orang ramai membantu mangsa. Dalam kejadian berasingan pegawai keselamatan berkata, kebakaran sebuah pasar raya di bandar berhampiran laut Mediterranean, Alexandria, semalam mengorbankan 12 orang, . -AFP.  sumber

MALAYSIA Akan Tolak TPPA?

KUALA LUMPUR 29 Julai - Malaysia tidak akan memeterai Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA) di mesyuarat menteri-menteri di Hawaii pada 28 hingga 31 Julai ini, kata Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed. Mustapa, yang mengetuai pasukan perunding Malaysia terdiri daripada lebih 20 kementerian dan agensi, berkata: "Permeteraian TPPA tidak akan berlaku di Hawaii."

Dalam satu kenyataan hari ini, beliau berkata, seperti Malaysia, setiap anggota TPPA perlu melalui proses domestiknya sendiri sebelum keputusan akhir untuk memeterai dan mengesahkan perjanjian dibuat. "Sebagai menteri yang bertanggungjawab bagi rundingan TPPA, menjadi tanggungjawab saya untuk memastikan perlembagaan, kedaulatan dan dasar teras negara kita, termasuk kepentingan masyarakat Bumiputera, dilindungi dan dipertahankan.

 "Objektif kami pada mesyuarat ini adalah untuk memastikan kepentingan dan kebimbangan Malaysia ditangani," katanya. Beliau berkata selepas lima tahun, rundingan TPPA bakal dimuktamadkan dan pada tahap ini negara-negara perlu membuat keputusan yang sukar. "Seperti dalam semua rundingan, keputusan muktamad perlu dibuat," katanya.

Beliau berkata kerajaan mengambil pendirian tegas dalam TPPA, yang mana perlembagaan, kedaulatan dan dasar-dasar teras negara seperti pemerolehan kerajaan, perusahaan milik negara dan agenda Bumiputera akan dilindungi. "Saya menyeru rakyat Malaysia agar berfikiran terbuka tentang TPPA. Memahami bahawa walaupun terdapat kos, namun terdapat juga manfaatnya kepada negara," katanya.

Mustapa berkata maklum balas daripada semua pihak berkaitan TPPA membantu membimbing dan mempengaruhi pendirian rundingannya bagi pelbagai isu yang dibincangkan. Beliau berkata, kemudiannya nanti, dokumen akhir bersama dengan dua analisis kos-dan-manfaat akan dibentangkan kepada umum dan Parlimen. Keputusan sama ada untuk memeterai atau menolak TPPA akan menjadi keputusan bersama rakyat Malaysia, katanya. - BERNAMA  sumber

BAHRAIN Dakwa IRAN Terlibat dalam Serangan Bom

ledakan bom di bahrain

Pejabat Berita Bahrain News Agency (BNA) mendakwa milisi Syiah Iran terlibat dalam serangan bom yang mengorbankan 2 polis dan mencederakan 6 pegawai lainnya di wilayah Sitra sebelah timur Bahrain pada hari Selasa (28/07) lepas.

Dalam analisis awal yang didapat BNA dari keterangan awal pihak berkuasa Bahrain menyatakan bahawa bahan peledak yang digunakan oleh pelaku pemboman sama dengan jenis bahan peledak seludup dari Iran yang disita oleh pasukan keselamatan pada hari Sabtu (25/07).

Seramai 3 orang warga Bahrain ditangkap pasukan keselamatan pada operasi hari Sabtu lalu, setelah mencuba menyeludup bahan peledak dan senjata melalui jalur laut. Bahkan salah seorang pelaku di antaranya mengaku pernah menerima pelatihan militer di Iran pada bulan Ogos 2013 lalu.

Sementara itu pihak berkuasa Bahrain hingga kini masih terus menyelidiki motif dan ketertaitan ledakan dengan penangkapan 3 warga negaranya yang didakwa bekerjasam dengan Iran untuk melakukan jenayah.

Perlu diketahui bahawa data resmi Badan Statistik Bahrain pada tahun 2010 menyatakan jumlah peratus warga Muslim Bahrain adalah 85% dari sekitar 1,234,571 orang penduduk, dengan 51% di antaranya adalah umat Islam Sunni, sedangkan sisanya 49% adalah penganut Syiah. (Rassd/Ram) sumber

Senyap2 Fatah Berunding dengan Israel

Netanyahu-Abbas

Akhbar Zionis Israel, Haaretz, mengungkapkan adanya pertemuan rahsia antara Menteri Dalam Negeri Israel Silvan Shalom dengan Ketua negosiator Palestin, Saeb Erekat, di ibukota Jordan pada hari Khamis (23/07) minggu lalu.

Dalam laporannya pada hari Selasa (28/07) lepas, Haaretz menyatakan bahawa pertemuan rahsia tersebut diselenggarakan atas insiatif peribadi tanpa mengambil posisi rasmi dari pemerintahan Zionis Israel mahupun Palestin, meskipun Abbas dan Netanyahu mengetahui adanya pertemuan tersebut.

Menurut informasi yang didapat dari sumber yang boleh dipercaya kepada Hareetz mengatakan bahawa pertemuan 2 jam tersebut membahas langkah awal kedua negara untuk memulai kembali dialog perundingan damai yang terhenti sejak bulan April tahun 2014 lalu.

Sumber tersebut melanjutkan, “Abbas dan Netanyahu sebenarnya mengetahui pertemuan tersebut, akan tetapi kedua-duanyanya diam karena masing-masing delegasi tidak mewakili pemerintahan.”

“Amerika Syarikat bahkan tidak tahu mengenai pertemuan rahsia ini baik sebelum mahupun sesudahnya pertemuan berlangsung,” tambah sumber tersebut.

Sementara itu ketika disahkan berita tersebut, Mendagri Silvan Shalom mengakuinya dan mengatakan bahawa “Kami ingin melanjutkan perundingan segera dan tanpa pembatasan atau syarat,” tanpa mahu mengungkapkan perincian lebih lanjut mengenai isi pertemuan tersebut.

Silvan Shalom dipilih secara rasmi oleh Netanyahu sebagai juru runding pemerintahan Zionis Israel dengan Palestin, dua minggu setelah dilantik kabinet baru pemerintahan Tel Aviv pada awal bulan Mei lalu. (Almasryalyoum/Ram) sumber

Tuesday, July 28, 2015

Anak Ghaddafi Dihukum Mati

Saif al-Islam Gaddafi

Selasa 28 Julai 2015, Mahkamah Tripoli menjatuhkan vonis hukuman mati kepada Saif al-Islam Gaddafi, anak mantan penguasa Moammar Gaddafi, atas dakwaan ikut terlibat dalam pembunuhan revolusi Libya pada 17 Februari 2011.

Dalam keputusannya, Majlis Hakim Pengadilan Tripoli menilai Saif al-Islam bersalah atas pembunuhan revolusi 2011, kes korupsi dan ubat-ubatan terlarang, serta hasutan provokasi yang bertujuan untuk mengacaukan keamanan negara melalui sisa-sisa mereka yang setia kepada mantan penguasa Muammar Gaddafi.

Selain itu dalam sidang yang diadakan di Pengadilan Tripoli, majlis hakim juga menjatuhkan hukuman mati terhadap mantan ketua intelijen Abdullah al-Senussi, serta 34 pendukung Moammar Gaddafi lainnya dengan hukuman maksima penjara seumur hidup.

Sementara itu di sisi lain sejumlah kelompok HAM Libya memprotes keras vonis hukuman mati tersebut, kerana dianggap tidak memenuhi adanya unsur pembelaan yang dilakukan peguam terdakwa sepanjang masa sidang berlangsung.

Kelompok HAM Libya mendakwa sejumlah kelompok revolusi Libya sengaja mengintimadasi para peguam terdakwa untuk mencegah mereka melakukan pembelaan di hadapan selama masa sidang berlangsung. (Akhbarak/Ram) sumber

AS Sogok MESIR dengan 8 Jet F-16

File photo of a F-16 jet fighter flying over the NATO airbase in Aviano

Seorang pegawai tinggi militer Mesir menyatakan bahawa negara itu akan menerima lagi 8 jet tempur jenis F-16 pada akhir bulan Julai ini, sebagai sebahagian dari bantuan militer tahunan yang biasa diberikan Amerika Syarikat.

Dalam keterangannya kepada koresponden Sky News Arab, pegawai tentera yang tidak mahu disebutkan namanya tersebut mengatakan, “Selain 8 pesawat jet tempur F-16, Amerika Syarikat juga akan memberikan 4 helikopter jenis Apache kepada kami dalam 2 bulan akan datang.”

Ini adalah bantuan militer kedua yang diterima pemerintah kudeta militer Mesir dalam tempoh waktu 1 tahun terakhir. Sebelumnya pada akhir Disember tahun 2014 pemerintah Mesir juga telah menerima 10 helikopter Apache dari Amerika Serikat, pasca dicabutnya larangan bantuan militer yang dikeluarkan pemerintah Washington setelah kudeta militer Presiden Mursi tahun 2013 lalu.

Amerika Syarikat beralasan bahawa bantuan militer ini ditujukan untuk membantu Mesir menghadapi kelompok bersenjata di wilayah Semenanjung Sinai utara. (Skynewsarabia/Ram) sumber

Kabinet Terkini, Zahid TPM Baru

PM umum Zahid sebagai Timbalan Perdana Menteri baharu
Rombakan Kabinet diumumkan perdana menteri hari ini. -Foto Putrajaya
 
KUALA LUMPUR: Pengumuman senarai anggota Kabinet baru telah dilakukan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sebentar tadi.

Najib berkata rombakan Kabinet adalah untuk memperkukuhkan barisan dalam menghadapi cabaran dalam menguruskan negara sebelum PRU14


LIPUTAN LANGSUNG


2:00 petang



Senarai penuh anggota jemaah Menteri dan Timbalan Menteri Persekutuan berkuatkuasa 29 Julai 2015:

Perdana Menteri dan Menteri Kewangan: Datuk Seri Mohd Najib Razak

Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Dalam Negeri: Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi

Menteri Pengangkutan: Datuk Seri Leow Tiong Lai

Menteri Kesihatan: Datuk Seri Dr Subramaniam

Menteri Di Pejabat Perdana Menteri: Datuk Mah Siew Keong

Menteri Pelancongan dan Kebudayaan: Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz

Menteri Pertahanan: Datuk Seri Hishammuddin Hussien

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri: Datuk Seri Mustapa Mohamed

Menteri Belia dan Sukan: Khairy Jamaluddin

Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air: Datuk Seri Panglima Dr Maximus Ongkili

Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi: Datuk Amar Dauglas Uggah Embas

Pemuda KASHMIR Sebar Islam Guna WhatsApp

Pemuda Muslim Kashmir gunakan WhatsApp untuk sebarkan Islam

Seiring dengan perkembangan jaringan sosial, pemuda Muslim di lembah Kashmir menggunakan pelbagai aplikasi untuk menyebarkan kesedaran keagamaan, berkongsi tentang ajaran Nabi Muhammad (saw), serta belajar Al-Qur’an secara online.

 “Saya telah mengamati dengan saksama perubahan dalam kehidupan sosial orang Kashmir dan transformasi mendadak dari mind-set generasi muda menjadi sedemikiran rupa, sehingga mereka selalu merubah diri mereka mengikuti standard sosial yang bersangkutan,” Ghulam Muhammad Kumar, pesara guru sejarah dari Kashmir selatan, kepada OnIslam.net, Isnin (27/7/2015).

Kumar mengenang zaman dahulu ketika orang-orang di Kashmir menonton filem sampai di ruang bioskop. Saat kekacauan melanda wilayah itu pada akhir tahun 1990, panggung wayang ditutup, dan orang-orang hanya memiliki TV dan radio untuk hiburan. Tidak ada alat komunikasi yang lain, kecuali melalui telefon darat yang berada di bahagian utama dari lembah itu.

Segera setelah itu, telefon bimbit, TV kabel dan layanan lainnya, termasuk internet diperkenalkan di Kahsmir. Anak-anak khususnya, secara negatif terpengaruh dan menjadi terlibat dalam kegiatan yang tidak sihat.

Kemudian, ini semua berubah setelah para pemuda menemukan penggunaan yang lebih baik untuk aplikasi media sosial yang ditunggu-tunggu terkait dengan internet. “Saya memiliki tiga anak laki-laki dan saya berbahagia saat melihat cucu saya menggunakan WhatsApp, bukan untuk hiburan, tapi untuk berkongsi informasi agama dengan teman-teman mereka,” tambah Kumar.

“Setiap pagi, salah satu cucu saya, yang sedang berusaha mendapatkan gelaran insinyur, menunjukkan kepada saya setidak-tidaknya satu hadits di WhatsApp dan beberapa ceramah agama, yang benar-benar menyegarkan pikiran saya dan membawa saya ke masa saat masih kanak-kanak, ketika saya dulu belajar hal sama di Madrasah tempatan,” katanya kepada OnIslam.net.

Pemuda Muslim Kashmir sangat senang dengan adalanya aplikasi untuk Al-Qur’an, Hadis, Sunnah dan cerita Nabi dan Sahabat untuk membantu para pemuda yang lain untuk menemukan cara bagaimana menggunakan teknologi yang berkembang pesat ini dengan layak.

 “Saya, sebagai gadis Muslim Kashmir dan pengguna WhatsApp, [saya] sangat percaya bahawa para pemuda saat ini telah mengalami banyak perubahan dan lebih hi-tech, baik itu hiburan, informasi atau agama; WhatsApp bisa digunakan di semua bidang,” kata Arifa, dari kabupaten Bandipora, Kashmir Utara.

“Bahkan Waaz [cerama para ulama], dalam bentuk video dan audio, menyebar melalui WhatsApp. Ini termasuk pidato dari ulama-ulama terkenal secara internasional iaitu Dr. Zakir Naik, Dr Asrarul-Haq, dan Dr. Tariq Jameel,” katanya kepada OnIslam.net.

Seorang gadis Muslimah yang lain yang berasal dari daerah Kokernag, Kashmir selatan, mengaku menyebarkan informasi Islam melalui WhatsApp setiap hari, dan mengatakan bahawa dia merasa senang ketika melakukannya. “Saya menyampaikan lebih dari lima puluh Hadits setiap hari untuk saudara-saudara Muslim lainnya melalui telefon bimbit saya dan saya puas menggunakan internet untuk Islam, agama yang saya anut, dan saya merasa bangga pada diriku sendiri,” kata Shazia Tabasum. sumber

AS dan TURKI Setuju Bebaskan Utara SYRIA daripada IS




ADDIS ABABA, Ethiopia: Amerika Syarikat (AS) dan Turki bersetuju untuk bekerja sama bagi membebaskan wilayah utara Syria daripada kumpulan IS, menurut seorang pegawai kanan AS.

 "Matlamatnya ialah untuk mewujudkan zon bebas IS dan memastikan keselamatan dan kestabilan sepanjang sempadan Turki dengan Syria," kata pegawai itu kepada AFP semasa lawatan Presiden AS, Barack Obama ke Ethiopia.

Menurutnya, butiran zon berkenaan "masih perlu diperincikan" tetapi sebarang "usaha bersama ketenteraan tidak akan membabitkan zon larangan terbang". - AFP sumber

Penemuan Al-Quran Tertua Dipertikai

MEKAH 27 Julai - Pakar sejarah dan manuskrip menyuarakan keraguan mereka terhadap dakwaan Universiti Birmingham, baru-baru ini bahawa mereka menemui salinan al-Quran tertua di dunia. Laman web Saudi Gazette memetik kenyataan seorang pakar se­perti yang dilaporkan oleh Makkah Daily, semalam sebagai berkata, manuskrip berkenaan berkemungkinan besar ditulis selepas zaman Nabi Muhammad SAW, berdasarkan kepada beberapa faktor.

Pakar manuskrip, Abdul Sattar Al-Halouji berkata, berdasarkan situasi semasa, dakwaan universiti tersebut tidak lebih hanya mahu meraih publisiti. Menurutnya, kulit haiwan yang digunakan kelihatan sudah lama, namun ayat-ayat al-Quran tersebut mungkin ditulis kemudian. “Tidak dapat dipastikan sama ada ayat-ayat itu ditulis ketika zaman Rasulullah atau tidak. Pihak universiti sepatutnya menjalankan kajian terhadap dakwat yang digunakan dan bukannya mengkaji usia kulit haiwan.

“Ayat al-Quran itu berkemungkinan ditulis pada zaman Saidina Uthman bin Affan yang menjadi khalifah beberapa tahun selepas kewafatan baginda. Pada zaman Nabi Muhammad SAW, al-Quran tidak disusun rapi seperti sekarang, selain itu tiada dakwat warna digunakan ketika itu,” jelas Abdul Sattar.

Pengetua Perpustakaan Universiti Umm Al-Qura, Adnan Al-Sharif berkata, terdapat banyak keraguan terhadap dakwaan Universiti Birmingham itu, termasuk tentang pemisahan antara ayat bismillah dengan surah.

 “Salah satunya adalah dakwat merah yang digunakan untuk memisahkan antara bismillah de­ngan surah Mariam dan Taha. Pemisahan ini tidak berlaku pada zaman Rasulullah dan jelas sekali salinan berkenaan dihasilkan bukan pada zaman junjungan besar (masih hidup),” ujarnya.

Tambah Adnan, ujian radio karbon yang dijalankan ke atas al-Quran tersebut hanya dapat memberi maklumat tentang dekad kewujudannya dan bukan tahun penghasilannya. sumber

Gempa 7.0 Landa Papua



JAKARTA: Gempa kuat 7.0 magnitud melanda wilayah Papua, Indonesia, demikian menurut Agensi Penyelidikan Geologikal Amerka Syarikat (USGS), namun tiada amaran tsunami dikeluarkan.

Gempa berlaku jam 6.41 pagi waktu tempatan, kira-kira 250 kilometer di barat ibu negeri Jayapura di kedalaman 52km. Pusat Amaran Tsunami Pasifik di Hawaii berkata tiada amaran tsunami dikeluarkan selepas ia berlaku di bawah kawasan pergunungan di Irian Jaya.

 "Gempa amat kuat dengan gegaran lebih empat saat," kata jurucakap Agensi Bencana Indonesia, Sutopo Purwo Nugroho. "Penduduk panik dan lari keluar dari rumah masing-masing," katanya.

Beliau berkata, setakat ini tiada laporan diterima mengenai kerosakan kerana pusat gegaran terletak jauh di pedalaman dan sukar untuk dihubungi. - AFP  sumber

MALAYSIA - Kabinet Dirombak?

KUALA LUMPUR 27 Julai – Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dijangka melakukan rombakan Kabinet dalam masa terdekat, yang pertama sejak dibentuk pada 2013. Difahamkan beliau telah menghadap Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah bagi mempersembahkan senarai rombakan Kabinet itu.

Antara menteri yang disebut-sebut terlibat dalam rombakan itu ialah Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Abdul Rahman Dahlan yang akan diberi tanggungjawab sebagai Menteri Komunikasi dan Multimedia. Beliau yang baru dilantik sebagai Pengarah Komunikasi Strategik Barisan Nasional (BN) dikatakan bakal menggantikan Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek yang bertukar potfolio lain.

Difahamkan, seorang lagi pemimpin dari Sabah akan dilantik menganggotai Kabinet. Bagaima­napun potfolio beliau masih belum dapat dipastikan. Seorang timbalan menteri juga disebut-sebut akan dinaikkan pangkat menjadi menteri penuh dan sekurang-kurangnya dua muka baharu dilantik sebagai timbalan menteri.

Rombakan Kabinet itu juga mengambil kira kemelut kepemimpinan MIC melibatkan Datuk Seri G. Palanivel yang kini memegang potfolio Menteri Sumber Hijau dan Alam Sekitar. Kerusi menteri untuk kuota MIC itu berkemungkinan dikosongkan buat sementara waktu sehingga pemilihan semula MIC, September ini. Bagaimanapun sumber yang rapat dengan Perdana Menteri semasa dihubungi bagi mengulas khabar angin rombakan Kabinet menjelaskan; “Spekulasi tetap spekulasi, akhirnya Perdana Menteri yang akan membuat penentuan,”

Pada 12 Julai lalu, Pengerusi Kelab Penyokong Barisan Nasional (BBNBC), Shahrir Samad semasa mengulas spekulasi bakal dilantik menduduki semula Kabinet, menolak jawatan itu atas alasan masa beliau sudah berlalu. Pada 12 Mei pula Pejabat Perdana Menteri telah mengeluarkan kenyataan menafikan satu senarai rombakan Kabinet seperti tersebar melalui beberapa laman blog dan media sosial. -  sumber

Bekas Presiden INDIA Abdul kalam Meninggal Dunia

Abdul Kalam

DELHI 27 Julai – Bekas Presiden India, A.P.J Abdul Kalam, yang menjadi ketua negara ini antara 2002 dan 2007, meninggal dunia, hari ini selepas dilaporkan jatuh semasa memberi ceramah di Shillong. Pemimpin berusia 84 tahun itu dikejarkan ke hospital Bethany di Shillong, Meghalaya selepas jatuh semasa memberi ceramah di Institut Pengurusan India pada kira-kira pukul 6.30 petang, lapor NDTV. Bagaimanapun, tidak ada kenyataan rasmi dikeluarkan tentang punca kematian beliau.

 “Bekas Presiden dimasukkan ke hospital Bethany dan keadaannya kritikal dan ditempatkan di Unit Rawatan Rapi (ICU),” kata Pengarah hospital Bethany, John Sailo Ryntathiang. Doktor dari Hospital Tentera dan Insitut Kesihatan dan Sains Perubatan Timur Laut Indira Ghandi (NEIGRIHMS) dikejarkan ke hospital Bethany untuk membantu merawat Kalam.

Kalam merupakan Presiden India ke-11 dan juga dikenali sebagai seorang santis. Beliau dilahirkan di Rameswaram, Tamil Nadhu dan merupakan seorang jurutera angkasa lepas dan ahli fizik. Dr. Kalam menghabiskan selama empat dekad membuat penyelidikan membangunkan senjata nuklear India dan industri pertahanan. – AGENSI -  sumber

Mengapa Banyak Bendera Zionis di Papua?

JokowiBlenyun-300x350

Tragedi Tolikara membuka mata kita, betapa wilayah Indonesia yang bernama Tolikara Papua marak dengan berbagai-bagai simbol atribut bendera Zionis-Israel. Ini bukan hanya terjadi di Tolikara namun juga di daerah-daerah pedalaman lain di Papua.

Setelah Pasukan Pencari Fakta yang dibentuk Komite Umat untuk Tolikara berkunjung langsung ke Tolikara melakukan siasatan, fakta-fakta baru mengemuka, Antaranya maraknya simbol negara Israel. Warga Tolikara menyampaikan mereka “dipaksa” mengecat rumah/kios mereka dengan simbol Israel. Kalau tidak mahu maka mereka kena denda Rp 500 ribu.

DPR sudah bersuara. Ketua Komisi I DPR RI yang menangani urusan Luar Negeri, Mahfudz Siddiq, meminta pemerintah menyelidiki penyebab banyaknya simbol-simbol Zionis-Israel di Tolikara. Ia juga meminta pemerintah membersihkan Tolikara dari unsur-unsur asing yang mengganggu keamanan masyarakat.

“Mesti juga diselidiki mengapa banyak lambang tersebut di sana,” kata Mahfudzmelalui SMS kepada Republika, Sabtu (25/7). Mahfudz mengatakan, secara politik hal ini melanggar peraturan. Ini lantaran, sambungnya, Indonesia tidak menjalin hubungan kerja sama dengan Israel. Ia meminta pemerintah membersihkan Tolikara dari unsur-unsur asing yang boleh mengganggu kedamaian dan keamanan masyarakat. Termasuk, membersihkan lambang-lambang Israel. Kerja sama, lanjutnya, perlu dilakukan oleh jajaran pasukan Pemda, Polri, dengan dibantu TNI dan BIN (Badan Intelijen Negara).

Namun sampai saat ini belum ada suara pernyataan dari Presiden RI Yth. Bapak Joko Widodo tentang maraknya simbol-simbol Israel di wilayah RI. Orang yang satu ini masih saja diam bagai perawan yang akan dipinang.

Aneh. Ketua Negara berdaulat bernama Indonesia malah membiarkan dan tidak merasa tersinggung dengan maraknya lambang dan simbol negara asing ‘bebas berkeliaran’ di negara yang dipimpinnya. Maka jangan salahkan rakyat jika rakyat mengangap orang ini bukanlah Ketua Negara, tapi sekadar bokena. Apalagi, simbol dan bendera yang beredar itu adalah simbol dan bendera dari negara penjajah yang ditentang oleh Konstitusi NKRI iaitu UUD 1945.

Lantas ke mana sahaja TNI? Mengapa TNI tidak juga bergerak membersihkan semua anasir teroris dan begundal Zionis-Israel di NKRI? Kasihan sekali Pak Dirman dan semua pejuang kemerdekaan jika kemerdekaan yang dihasilkan dari darah dan keringat mereka akhirnya dikhianati penerusnya sendiri. (rz) sumber

Monday, July 27, 2015

SYRIA - Bashar Akui Kekurangan Tentera

assad

Ahad 26 Julai 2015, Presiden Syiah Syria Bashar Al Assad mengumumkan bahawa negara itu sedang menghadapi masalah kekurangan tentera yang serius, akibat adanya perang panjang pasca revolusi 2011 lalu.

Dalam pengumumamnya di stesen televisyen pemerintah, Bashar Al Assad mengatakan, “Syria dalam keadaan darurat kekurangan tentera akibat perang berkepanjangan dan kurangnya minat warga yang ingin mendaftar sebagai anggota militer.”

Assad melanjutkan, “Kekurangan kali ini telah menyebabkan kami menarik sejumlah tentera untuk memenuhi keperluan tentara nasional di tempat lain.”

Ini adalah pengumuman kedua yang dilakukan Assad dalam tempoh waktu dua hari terakhir, sebelumnya pada Sabtu (26/07) malam Presiden Bashar Al Assad mengumumkan bahawa negara itu mengampunkan warga yang melarikan diri dari wajib militer ataupun melarikan diri dari kesatuannya.

Perlu diketahui bahawa bantuan dari milisi Syiah Hizbullah Lebanon dan Iran menjadi kunci masih bertahannya Bashar Al Assad ditampuk kekuasaan hingga tahun ke lima revolusi Musim Semi Arab berlangsung. (Bbcarabic/Ram) sumber

25,000 Pemuda Akan Sertai Kem Latihan HAMAS Sepanjang 2015

ultah hamas

Sabtu pagi 25 Julai 2015, Briged Izzuddin Al Qassam rasmi membuka kem latihan militer kedua barisan “Pelopor Pembebasan” yang akan diadakan selama 1 minggu lamanya di Jalur Gaza, Palestin.

Seperti disiarkan koresponden pejabat berita Shorouk dalam pada Ahad (26/07) pagi menyatakan bahawa sekitar 25,000 pemuda Palestin dari Jalur Gaza mengikuti kursus latihan pada tahun 2015 ini.

Menurut keterangan rasmi Briged Izzuddin Al Qassam dalam acara pembukaannya menyatakan bahawa tahun ini latihan dibagi menjadi tiga kelompok, yang pertama adalah golongan usia dari 15 sampai 17 tahun, kemudian di kategori kedua usia 18 sampai 25 tahun, dan kategori bagi mereka yang berusia di atas umur 25 tahun.

Briged Izzuddin Al Qassam menjelaskan bahawa pelatihan ini bertujuan melahirkan generasi Palestin yang membawa budaya perjuangan dan mampu memikul tanggung jawab Pembebasan Palestin dari penjajahan Israel.

Pelatihan sendiri mengajarkan aspek-aspek militer seperti beladiri, menembak, kursus pertahanan awam dan pertolongan cemas, serta tsaqofah dan akhlak Islami sebagai bekal agama.

Pendaftaran sendiri teah dibuka Briged Izzuddin Al Qassam sejak tanggal 12 Jun lalu. Tercatat sekitar 17 ribu pemuda Palestin di Jalur Gaza mengikuti kem “Pelopor Pembebasan” pertama pada tahun 2014 lalu. (Shorouk/Ram) sumber