Wednesday, January 27, 2016

TURKI Buka Pusat Islam di AMERIKA

Selasa 26 Januari 2016, pejabat presiden Turki mengumumkan bahawa perasmian Islamic Center pertama Turki di Amerika akan dibuka secara langsung oleh Presiden Recep Tayyip Erdogan pada akhir bulan Mac akan datang.

Menurut Anatolia dari sumber kepresidenan Turki yang tidak ingin diungkapkan identitinya mengatakan, “Perasmian ini dilakukan Presiden Recep Tayyi Erdogan dalam kunjungan kenegaraan ke Amerika Syarikat pada 29 sampai 31 Mac 2016.”

Sumber kepresidenan Turki menjelaskan bahwa tujuan pembangunan Islamic Center di dekat kota Washington DC adalah untuk mengenalkan Barat mengenai Islam secara kaffah dan benar, bukan seperti apa yang banyak digambarkan melalui berita di media cetak dan elektronik.

Menurut sumber tersebut, komplek Islamic Center yang dibangun atas kerjasama Kementerian Wakaf Turki dengan Depertemen Urusan Agama di pejabat Kepresidenan dibangun dengan gaya arkitektur zaman Ottoman pada abad ke 16, dengan sebuah masjid yang memiliki 2 kubah, serta sebuah muzium mengenai kebudayaan Islam. (Anatolia/Ram) sumber

No comments: